Filmolux möjliggör återanvändning av skyltar

PUBLICERAD: 17 juni 2020
UPPDATERAD: 17 juni
Filmolux får in den tunna dubbelhäftande filmen Neschen Gudy 808 PP opaque.

I en cirkulär ekonomi börjar vi tänka på hur grundmaterialen kan återanvändas. Till exempel på hur en folie kan göras miljöanpassad och sättas på en skylt under en tid. När den tjänat ut rycks folien av och ersätts av en ny. Viktigt är så klart också att en ny folie kan fästas även på material där det gamla trycket inte kan avlägsnas. Då gäller det att det gamla trycket inte får synas igenom.

Vi kontaktade Johan Söderberg, som är försäljningschef för Neschen Filmolux i Skandinavien. De har i dagarna släppt ett helt nytt dubbelhäftande material, som har just egenskapen att kunna fästa på gamla material, dölja bakgrunden och samtidigt kunna tas bort igen.

– Det nya materialet heter Neschen Gudy 808 PP opaque och är ett monteringsadhesiv. Det är en tunn dubbelhäftande film, som man använder för att sätta fast olika typer av print på ett hårdare underlag. Det kan till exempel vara DiBondplattor eller hård PVC.

Johan Söderberg, försäljningschef för Neschen Filmolux i Skandinavien.

– Något jag ser som unikt med den här 75 my tunna monteringsfilmen, är att den har en mycket hög opacitet. Det gör att den fungerar som ljusblock mellan print och plattan den monteras på. En annan unik sak är att adhesivet kan avlägsnas från den hårda plattan så att den kan återanvändas. Det är naturligtvis väldigt bra när man monterat trycket på ett lite dyrare underlag och där användandet inte skall vara permantent (som motsats till exempelvis konstverk).

– Ytterligare en fördel är att det inte är pvc, utan ett miljövänligare PP-material.

– Slutligen finns den i bredden 160 centimeter. Och lamineringen kan göras utan uppvärmning, för hand eller i en monteringsmaskin. Jag känner inte till någon konkurrerande produkt som är så bred avslutar Johan Söderberg.

 

 

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922