Agfa lanserar förvärmd tryckplåt

PUBLICERAD: 30 juni 2020
UPPDATERAD: 30 juni

Agfa släpper Energy Verve – en förvärmd tryckplåt. Enligt tillverkaren ska tryckplåten kunna användas för körlängder på upp till en miljon exemplar utan bakning.

Energy Verve är en ny tryckplåt från Agfa, anpassad för uv-tryck, heatset- och coldset, som en del av företagets ECO3-arbete. Det är en negativt fungerande termisk fotopolymer tryckplåt som enligt Agfa ska klara tuffare körningar som tryck på kartong eller med ogenomskinligt vitt bläck. Den ska också fungera bra för heatset tryck av till exempel magasin, uv-applikationer för webb och coldset tryck av tidningar och böcker.

Lägre energiförbrukning

– Med heatset kämpar många med att hitta sätt för att öka effektiviteten och minska kostnaderna. I synnerhet slits tryckare mellan önskan att bli av med sin ugn, och frustrationen över att körlängden för icke-bakade plåtar inte uppfyller deras förväntningar, säger Iris Bogunovic, säger produktchef för Agfas affärsområde Plate and ctp systems.

Halverad energiförbrukning

Med förvärmda tryckplåtar kan man minska energiförbrukningen med 50 procent i jämförelse med om man måste baka den efteråt, menar Agfa. Av den anledningen krävs det inte heller lika mycket service av ugnen. Även risker för sprickor eller vågor i plåten minskar.

Kan minska avbrott

Energy Verves specifika design ska eliminera webbavbrott enligt Agfa.

– Den främsta orsaken till webbavbrott är att papperet blötläggs av för mycket dämpningslösning som används under utskrift för att få ett högkvalitativt tryck, förklarar Thomas Billiet, FoU-projektledare på Agfa och fortsätter:

– Det djupkornade aluminiumsubstratet i Energy Verve ger en utmärkt balans mellan bläck och vatten och gör det möjligt för tryckare att använda ett minimum av vatten och uppnå mer stabila utskriftsförhållanden – vilket eliminerar webbavbrott.

 

Läs vidare

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

ECO3 närmar sig flexomarknaden

Det tidigare Agfa Offset Solutions har blivit ECO3, som fokuserar på kompletta prepress-arbetsflöden inom både offset och flexo. Flexo är nytt för dem, men tekniken fungerar väl även där säger man.
eco3

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.
heidel_01

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper