[metaslider id=”210422″]
Sommarens medieinvesteringar minskade under juni och juli jämfört med samma period föregående år, visar Mediebyråbarometern som presenteras av Sveriges Mediebyråer. Minskningarna motsvarar drygt 400 miljoner kronor.
22,9 procent. Så mycket backade medieinvesteringarna under juni och juli i år, jämfört med samma period föregående år. Siffrorna motsvarar 400 miljoner kronor. Allra värst har det varit för dagspress kväll som backade med 52 procent. Detta är kategorin som står för det största tappet hittills i år.
Mindre än april och maj

– Medieinvesteringarna fortsätter att backa. Nedgången under sommaren är dock något mindre än under april och maj, då nedgången låg på 35–50 procent. Även om vi inte kan tala om någon återhämtning ännu kan vi i alla fall notera att nedgången är mindre än tidigare – trots att jämförelseperioden 2019 var stark. De närmaste månaderna kommer att visa huruvida marknaden är på väg mot en återhämtning, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Några kategorier ökade
Ett undantag är dock sociala medier, online video, TV och radio som ökade något under juni.
– Sociala medier och online video gick emot trenden och ökade intäkterna något under sommaren. Behovet av att kommunicera finns fortfarande hos annonsörerna, och det ser ut som om man väljer ”snabba” medier i högre utsträckning; korta ledtider för bokning och produktion, samt möjlighet att pausa eller stänga av kampanjer som inte fungerar, berättar Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå och fortsätter:
– De breda räckviddsmedierna har haft det tungt under sommaren, utan vare sig fotbolls-EM eller OS som stort event och annonskälla. Utomhus/trafikreklam backade med 51 procent, print med 35 procent, TV och radio båda med 19 procent. Det betyder 275 miljoner kronor lägre intäkter för breda medier – bara under sommaren. Sedan januari har de breda mediekanalerna tappat omkring 1,3 miljarder kronor.
Minskat sedan årsskiftet
Med ett sex månaders rullande medelvärde sedan årsskiftet kan nu medieinvesteringarna jämföras med 2009 års nivåer. Under dessa månader har siffrorna minskat med över 2 miljarder kronor vilket motsvarar 23,9 procent.