Screenbolaget uppgraderar skärning

Screenbolaget investerar i en uppgradering av sitt skärbord från Zünd. Enligt tryckeriet ska det öka produktionen med 40 procent.
– Det blir en av de första i Norden, säger vd:n Patrick Nermark.

Screenbolaget i Stockholm investerar 400 000 kronor i sitt skärbord från Zünd. Uppgraderingen kommer bestå av tre delar och syftet är att öka produktionshastigheten.

– Ett befintligt Zünd G3 ska kompletteras med Eye in the sky och en förlängning av själva bordet som gör att det blir sex meter långt istället för tre. Vi kommer även uppgradera med ett integrerat system för att initialisera verktyg. Olika jobb kräver olika verktyg, och nu kommer bytet bli automatiserat istället för att en operatör ska sköta det manuellt, berättar Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

40 procent

Produktionen väntas kunna öka med 40 procent tack vare uppgraderingen. Med en Eye in the sky –en kamera i taket som automatiskt läser av nya jobb – slipper operatören ställa om maskinen manuellt. I dag betyder också byte av verktyg att operatören måste kalibrera maskinen gång på gång. Det kommer istället det nya integrerade systemet att fixa.

– Med den tre meter långa förlängningen av själva bordet kommer vi också kunna arbeta parallellt med att till exempel ta bort spill i lugn och ro medans ett nytt material beskärs, berättar Nermark och tillägger:

– Så det är en ganska stor uppgradering från vårt befintliga bord. Det ökar produktionen utan att vi behöver köpa en helt ny maskin.

Passar på för framtiden

Företaget har arbetat med Zünds maskiner i många och uppgraderingen ska förbereda Screenbolaget inför framtiden, enligt Patrick Nermark.

Installationen av uppgraderingen är planerad till den 14 september.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: