Screenbolaget uppgraderar skärning

Screenbolaget investerar i en uppgradering av sitt skärbord från Zünd. Enligt tryckeriet ska det öka produktionen med 40 procent.
– Det blir en av de första i Norden, säger vd:n Patrick Nermark.

Screenbolaget i Stockholm investerar 400 000 kronor i sitt skärbord från Zünd. Uppgraderingen kommer bestå av tre delar och syftet är att öka produktionshastigheten.

– Ett befintligt Zünd G3 ska kompletteras med Eye in the sky och en förlängning av själva bordet som gör att det blir sex meter långt istället för tre. Vi kommer även uppgradera med ett integrerat system för att initialisera verktyg. Olika jobb kräver olika verktyg, och nu kommer bytet bli automatiserat istället för att en operatör ska sköta det manuellt, berättar Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

Patrick Nermark, vd på Screenbolaget.

40 procent

Produktionen väntas kunna öka med 40 procent tack vare uppgraderingen. Med en Eye in the sky –en kamera i taket som automatiskt läser av nya jobb – slipper operatören ställa om maskinen manuellt. I dag betyder också byte av verktyg att operatören måste kalibrera maskinen gång på gång. Det kommer istället det nya integrerade systemet att fixa.

– Med den tre meter långa förlängningen av själva bordet kommer vi också kunna arbeta parallellt med att till exempel ta bort spill i lugn och ro medans ett nytt material beskärs, berättar Nermark och tillägger:

– Så det är en ganska stor uppgradering från vårt befintliga bord. Det ökar produktionen utan att vi behöver köpa en helt ny maskin.

Passar på för framtiden

Företaget har arbetat med Zünds maskiner i många och uppgraderingen ska förbereda Screenbolaget inför framtiden, enligt Patrick Nermark.

Installationen av uppgraderingen är planerad till den 14 september.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Det handlar om operativ excellens och olika applikationer”

Den nya flatbäddsskrivarserien Arizona 2300 från Canon lovar inte bara högre produktivitet utan också ett större antal användarmöjligheter. Den så kallade Flow-tekniken är kärnan i de sex nya modellerna. Sign&Print frågar ut Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef för storformatsgrafik på Canon EMEA.

Publicerat av: