Efter en tung corona-vår har det vänt för US-AB och tryckpressarna går nu till och med på övertid för att hinna med allting. Komplementet med tryck på textiler som T-tröjor och ny storformatsutrustning har hjälpt till att locka nya kunder.
– Vi har inga aktiva säljare som ringer, knackar dörr eller jagar nya kunder. Vi satsar på en hög servicenivå med korta produktionstider och bra priser, vilket har medfört många nya kunder på rekommendation. Detta har medfört en relativt hög omsättning på få anställda med över tio procent i vinstmarginal, berättar Josef Lotfi, som är vd och ägare i tryckeriet, som ligger bland byggnaderna på KTH i Stockholm.
Corona har slagit hårt mot tryckeriet, som normalt får mycket jobb från högskolorna Stockholms Universitet, KTH och numera även Karolinska Institutet.
– Under våren och sommaren har vi klarat oss genom att permittera. Men när vi kom tillbaka efter semestern, så var det full gas, det var 100 procent och mer än det, säger Josef Lotfi.
Investeringar efter behov
US-AB har en strategi som går ut på att lyssna och följa kundernas önskemål samt behov. När det är berättigat görs sedan en mindre investering. Går det bra så ökar de till en större maskin. Sign&Print har tidigare skrivit om hur det lett till investering i Ricoh 9100, 9200 och 5100, där den första och sista maskinen dessutom är utrustade för att inline kunna klamra, falsa och skära med Plockmatics lösningar.
– Nu har vi investerat i en Oki transferskrivare från Sigraphics och en Mimaki storformat med en extern skärplotter från Signcom. Och de allt större volymerna böcker gör att vi tittar på Horizons / CP Bourgs nya automatiska boklinjer för korta serier. Av-handlingar är ju en viktig produkt för oss som tryckeri, säger Josef Lotfi.
En Haikom beställningsportal som kompletterats med speciallösningar för avhandlingar. Det är vad som hjälper beställarna genom hela processen med att skapa sina böcker. 850 avhandlingar räknar US-AB med att producera i år. Ska man kunna hantera i snitt fyra doktorsavhandlingar per arbetsdag under året, då krävs mycket automation. Beställningarna är inte heller jämnt fördelade över året. Nu i början av hösten är en av de mest hektiska perioderna och då kan vi ha upp emot 40 st olika avhandlings titlar i veckan. Så det vill till att beställningssystemet är på topp.
Storformat och skärplotter
US-AB har investerat i en ny Mimaki CJV300-160Plus samt skärplotter Mimaki CG-160FXIIPlus. Det var ett nytt område för företaget – men skulle visa sig komma väl till pass när alla varningsskyltar/golvdekaler kring corona skulle produceras. Material och support finns nära tillhands när nu leverantören Signcom öppnat nytt showroom och lager strax norr om Stockholm.
Ett annat område som de gärna ville in på, var tryck på textilier. Där var Josef Lotfi först lite skeptisk, men har efterhand blivit övertygad om den investeringen.
– Tryck på t-shirtar, tröjor, kepsar samt muggar är nytt för oss. Det har vi inte kunnat göra tidigare.
När vi trycker på kläder, använder vi vår OKI transferprinter som köptes av Sigraphic. Den har fått bekänna färg och den har hållit även när den fått producera mycket. Jag var väldigt skeptisk till den, eftersom det är en så liten maskin. Men med transfer kan vi trycka på alla tänkbara material. Oki har sådan bredd med tekniken. Vi använder även vår Mimaki för transfertryck, här finns ett djupare sortiment media för att t.ex öka tvätttemperaturerna på kläderna.
Produktionsmaskinerna rullar
– Ricoh produktionsmaskinerna rullar på väldigt mycket. De får verkligen bekänna färg. Vi kör flera hundratusen i dem varje månad och de håller fint. Jag är väldigt nöjd med dem. Driftsäkerheten är högre än för någon tidigare maskin jag jobbat med. Och de bibehåller sin kvalitet.
– Det har dragit igång en period med många avhandlingar. Doktoranderna disputerar ungefär samtidigt på alla tre högskolor som vi arbetar med. Så vi har hög anstormning med kunder. Då krävs det till och med övertid för att hinna med.
– Ibland får maskinerna jobba väldigt hårt. Då behöver de service minst en gång i veckan. Men det är främst för att förslitningsdelar behöver bytas ut. Våra operatörer har fått utökad serviceutbildning på våra maskiner vilket genererat i att vi själva kan byta ut delar och slipper stå still i väntan på service. Annars är det sällan vi har oväntade stopp.
Fler färger i storformat
US-AB har tidigare bara haft CMYK i storformat. Vi vill kunna nå en mer exakt färgskala och återge fasta Pantonefärger.
– Då räcker det inte med bara fyra färger, konstaterar Josef Lotfi. För att möta hela Pantoneskalan – för att nå kundernas grafiska profil färger – var det ett naturligt steg att ha en åttafärgsmaskin som innehåller sex färger plus vitt i början och slutet. Både vitt under och vitt över kan väljas, beroende på om trycket ska läggas på en svart bak-grund eller ses på transparent film med belysning bakifrån.
– Vi valde solvent och inte uv eller något annat. Solvent fungerar bra för utomhus samt transfer etcetera. För oss var det ett naturligt val att fortsätta med solvent.
– Vi har ingen stor efterfrågan på beachflaggor eller andra trycksaker där maskinen inte är lämplig. Och om någon kund skulle efterfråga det, så får vi ta hjälp av någon branschkollega. Och, som jag även sade i början. Våra investeringar styrs av kundernas efterfrågan. Om de efterfrågar ytterligare någon tryckmetod, så kommer vi att investera i den, avslutar Josef Lotfi.