Plattform öppnar upp för alla i tryckkedjan

Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild

Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild

Ett år efter att Heidelberg tog över programvaruföretaget Crispy Mountain lanserar de nu en ny molnbaserad plattform, Zaikio. Enligt företaget ska den binda samman alla de aktörer som arbetar med ett och samma tryckjobb.

Tryckeriernas utmaningar i dag är att driva en kostnadseffektiv produktion där upplagorna blir mindre och mer varierande. Samtidigt måste samarbetet med kunden hanteras så effektivt som möjligt.

Lösningen är, enligt Heidelberg, att etablera helautomatiserade, integrerade processer i alla led, som gör arbetsflöden och transaktioner mellan tryckpressen, mjukvaruleverantörer hårdvarutillverkare och leverantörer mycket enklare.

Nästa milstolpe

– Med den öppna industriella plattformen Zaikio möter Heidelberg aktivt de utmaningar som tryckbranschen står inför i den digitala tidsåldern. Detta markerar nästa milstolpe i branschens digitalisering, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer i pressmeddelandet.

Zaikio Hub används för att hantera personliga och organisationsbaserade konton och ansluter tjänster och programvara från olika leverantörer. Detta görs från en befintlig programvara till appar som utvecklats specifikt för Zaikio.

Kontrollcenter sköter datan

Mission Control är tryckeriets digitala kontrollcenter där all data tas emot i en standardiserad form för att läsas, redigeras och sedan återställas av andra appar. Resultatet är ett standardiserat datautbyte mellan programvara, hårdvara och involverade parter.

Det är gratis för användare att skapa ett konto och planen är att Zaikio kontinuerligt ska erbjuda nya funktioner, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: