Plattform öppnar upp för alla i tryckkedjan

PUBLICERAD: 17 september 2020
UPPDATERAD: 17 september
Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild
Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild

Ett år efter att Heidelberg tog över programvaruföretaget Crispy Mountain lanserar de nu en ny molnbaserad plattform, Zaikio. Enligt företaget ska den binda samman alla de aktörer som arbetar med ett och samma tryckjobb.

Tryckeriernas utmaningar i dag är att driva en kostnadseffektiv produktion där upplagorna blir mindre och mer varierande. Samtidigt måste samarbetet med kunden hanteras så effektivt som möjligt.

Lösningen är, enligt Heidelberg, att etablera helautomatiserade, integrerade processer i alla led, som gör arbetsflöden och transaktioner mellan tryckpressen, mjukvaruleverantörer hårdvarutillverkare och leverantörer mycket enklare.

Nästa milstolpe

– Med den öppna industriella plattformen Zaikio möter Heidelberg aktivt de utmaningar som tryckbranschen står inför i den digitala tidsåldern. Detta markerar nästa milstolpe i branschens digitalisering, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer i pressmeddelandet.

Zaikio Hub används för att hantera personliga och organisationsbaserade konton och ansluter tjänster och programvara från olika leverantörer. Detta görs från en befintlig programvara till appar som utvecklats specifikt för Zaikio.

Kontrollcenter sköter datan

Mission Control är tryckeriets digitala kontrollcenter där all data tas emot i en standardiserad form för att läsas, redigeras och sedan återställas av andra appar. Resultatet är ett standardiserat datautbyte mellan programvara, hårdvara och involverade parter.

Det är gratis för användare att skapa ett konto och planen är att Zaikio kontinuerligt ska erbjuda nya funktioner, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Ett verktyg för skyltföretagets alla processer

Det belgiska mjukvaruföretaget Dataline Solutions har utvecklat den modulära mjukvaran Multiline för att hantera alla funktioner hos ett skyltföretag, eller något annat grafiskt företag för den delen.
Jef_Stoffels

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Fujifilm introducerar end-to-end-workflow

Fujifilm har samarbetat med eProductivity Software (ePS) för att visa hur Fujifilms XMF PressReady arbetsflödeslösning kan paras ihop och integreras med eProductivity Softwares MarketDirect StoreFront e-handel och MIS-system.
Fujifilm_ePS

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5