Plattform öppnar upp för alla i tryckkedjan

Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild

Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild

Ett år efter att Heidelberg tog över programvaruföretaget Crispy Mountain lanserar de nu en ny molnbaserad plattform, Zaikio. Enligt företaget ska den binda samman alla de aktörer som arbetar med ett och samma tryckjobb.

Tryckeriernas utmaningar i dag är att driva en kostnadseffektiv produktion där upplagorna blir mindre och mer varierande. Samtidigt måste samarbetet med kunden hanteras så effektivt som möjligt.

Lösningen är, enligt Heidelberg, att etablera helautomatiserade, integrerade processer i alla led, som gör arbetsflöden och transaktioner mellan tryckpressen, mjukvaruleverantörer hårdvarutillverkare och leverantörer mycket enklare.

Nästa milstolpe

– Med den öppna industriella plattformen Zaikio möter Heidelberg aktivt de utmaningar som tryckbranschen står inför i den digitala tidsåldern. Detta markerar nästa milstolpe i branschens digitalisering, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer i pressmeddelandet.

Zaikio Hub används för att hantera personliga och organisationsbaserade konton och ansluter tjänster och programvara från olika leverantörer. Detta görs från en befintlig programvara till appar som utvecklats specifikt för Zaikio.

Kontrollcenter sköter datan

Mission Control är tryckeriets digitala kontrollcenter där all data tas emot i en standardiserad form för att läsas, redigeras och sedan återställas av andra appar. Resultatet är ett standardiserat datautbyte mellan programvara, hårdvara och involverade parter.

Det är gratis för användare att skapa ett konto och planen är att Zaikio kontinuerligt ska erbjuda nya funktioner, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Fespas vd om avhoppen i pandemin: ”Övertygad att B2B-event som Fespa kan fortsätta”

Den officiella pr-kampanjen för mässan Fespa Global Print Expo 2021 har lanserats. Samtidigt ställer allt fler utställare in sitt deltagande på Drupa som kommer att äga rum bara några veckor senare. Sign&Print har frågat Fespas vd Neil Felton hur detta kommer att påverka Fespa-mässan.

Publicerat av: 

Instegsmodell för industriellt textiltryck

Med sin Monna Lisa ML-8000 riktar Epson sig främst till företag som vill ta steget in på industriellt textiltryck. Det nya bläckstrålesystemet har en utskriftsbredd på 1,8 meter, är utrustat med åtta nyutvecklade Precision Core-skrivhuvuden, och förväntas ligga på en hastighet upp till 155 kvadratmeter i timmen.

Publicerat av: