tisdag 16. augusti – vecka 33
Heidelbergs nya plattform Zaikio är baserad på en agil metod som enligt företaget ska göra tryckprocessen ännu mer automatiserad. Foto: Pressbild
Ett år efter att Heidelberg tog över programvaruföretaget Crispy Mountain lanserar de nu en ny molnbaserad plattform, Zaikio. Enligt företaget ska den binda samman alla de aktörer som arbetar med ett och samma tryckjobb.
Tryckeriernas utmaningar i dag är att driva en kostnadseffektiv produktion där upplagorna blir mindre och mer varierande. Samtidigt måste samarbetet med kunden hanteras så effektivt som möjligt.
Lösningen är, enligt Heidelberg, att etablera helautomatiserade, integrerade processer i alla led, som gör arbetsflöden och transaktioner mellan tryckpressen, mjukvaruleverantörer hårdvarutillverkare och leverantörer mycket enklare.
– Med den öppna industriella plattformen Zaikio möter Heidelberg aktivt de utmaningar som tryckbranschen står inför i den digitala tidsåldern. Detta markerar nästa milstolpe i branschens digitalisering, säger Heidelbergs vd Rainer Hundsdörfer i pressmeddelandet.
Zaikio Hub används för att hantera personliga och organisationsbaserade konton och ansluter tjänster och programvara från olika leverantörer. Detta görs från en befintlig programvara till appar som utvecklats specifikt för Zaikio.
Mission Control är tryckeriets digitala kontrollcenter där all data tas emot i en standardiserad form för att läsas, redigeras och sedan återställas av andra appar. Resultatet är ett standardiserat datautbyte mellan programvara, hårdvara och involverade parter.
Det är gratis för användare att skapa ett konto och planen är att Zaikio kontinuerligt ska erbjuda nya funktioner, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.
Hastighet, kvalitet och tillförlitlighet. Det är tre ord som Ricoh använder för att beskriva nya Ricoh Pro VC7000e, en helautomatisk press som bygger vidare på tidigare rullskrivare i serien med kontinuerlig inkjetteknik.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. augusti, 2022
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige