Fortsatt näringsförbud - en hel bransch står kvar på perrongen!

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 6 oktober
Björn Mattson och Jan Lundemo på Maxdialog reagerar på att det nästintill råder ett generellt näringsförbud för mäss- och eventbranschen under coronapandemin.

I ett öppet debattbrev riktar Jan Lundemo och Björn Mattsson på Maxdialog skarp kritik mot den förda covid 19-politiken avseende mässor och event.

Har i 30 år drivit företag inom mässor, event och storformat. En i början ung och outvecklad bransch som växt från overheadutskrifter till digital storformatsprint. Under vägen har vi genomlevt tre stora finansiella krascher, Kuwaitkriget, IT-bubblan och Finanskrisen. Men aldrig har vi under denna tid varit med om att branschen reglerats så hårt att i princip näringsförbud råder, vilket nu är fallet med förd covid-19 politik. Med avsaknad av kändisar och mediaprofiler lyfts detta inte med ett ord i debatten, trots att vi sedan dag ett fick hela vår marknad nedstängd på mindre än en vecka. Därefter bara ”hålla i och hålla ut ” som enda besked om vad som gäller för oss nästa vecka, månad eller inför 2021.

Det råder nästintill ett generellt näringsförbud för mäss- och eventbranschen. Alla arrangemang och all planering inför, är omöjliggjord på grund av inkonsekventa politiska beslut tagna på oklara grunder. Därav är det en flodvåg av varsel, konkurser och tragedier vi ser komma.
Vi och ett flertal med oss måste nu påtvingat se på hur arrangör efter arrangör, företag efter företag, och anställd efter anställd tvingas kasta in handduken för att vi ensidigt skall ta ett mer långtgående och definitivt ansvar för smittspridningen, än någon annan näringsgren. Med full respekt för att individens och samhällets säkerhet går först, går det ändå inte att förstå hur styrande stillasittande, på vaga grunder, riskerar livsverk och arbetstillfällen.

Maxdialog AB kommer att komma igenom även detta. Vi har under lång tid arbetat långsiktigt och aldrig gjort mer utsvävningar än vi kunnat bära. Men det som gör oss frustrerade är hur branschen möts med handfallenhet och ombeds att hålla i och hålla ut, helt utan möjlighet till planering. Det saknas helt ljus i tunneln och uppstartstiden är 3–6 månader för såväl mässor och event. Hur många i vår personal kan vi då ha kvar. Hur många av våra kollegor, leverantörer och uppdragsgivare kommer att försvinna under tiden och bli ännu en droppe, i ett hav av konkurser och personliga tragedier.

Branschen har återkommande presenterat förlag hur man på ett säkert sätt med social distans, kan styra besökarflöden, upprätthålla säkerhetsföreskrifter och rutiner för att undvikande av smittspridning. En säkerhet långt bättre och mer genomtänkt än det vi dagligen ser i köpcentrum, i lokaltrafiken, på gym, restauranger och nattklubbar. Men likväl tillåts inte dessa arrangemang att öppna upp.

Det är anmärkningsvärt att se hur man förbjuder utomhusevent och arrangemang på stora arenor, i kontrollerade lokaler. Samtidigt tillåts stora delar av samhället och andra verksamheter att fortsätta utan ytterligare restriktioner.
Lagstiftningen bör vara konsekvent, ”lika för alla” och relevant ur ett smittskyddsperspektiv.
Branschen kan verka utifrån myndighetens mantra att hålla avstånd – tvätta händer – och stanna hemma om du är sjuk. Utöver det addera ansvar-registrering-ytor samt många andra reglerande och smittskyddande åtgärder. Men så länge det ”bara” räknas meter, antal och sittande besökare så får den inte ens försöka. Hur länge tillåts detta vakuum att fortgå?

Jan Lundemo / Björn Mattsson Maxdialog AB

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Landa Printing överraskade stort på Drupas presskonferens

Med överraskande försäljningssiffror och presentationen av två nya tryckmaskiner var Landa en av de stora överraskningarna på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutet av mars. Sign&Print var där.
Landa_01

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5