Tryckerisammanslagning i Västsverige

PUBLICERAD: 12 oktober 2020
UPPDATERAD: 12 oktober
Mats Wall ser stora fördelar med att bilda ett regionalt stortryckeri i Västsverige. Foto: Privat

Diskussioner och informella samarbeten har pågått under flera år. Men nu är det klart att det anrika tryckeriet Celagruppen och bolagen Risbergs och Adbox display går samman. På sikt kommer ett nytt varumärke att mejslas fram.

En ny konstellation ser dagens ljus i Västsverige när Celagruppen fusioneras med Risbergs information och media och Adbox display. Bolagen ska kraftsamla i en produktionsanläggning i Uddevalla.

Tryckeriet Risbergs förvärvades i slutet av 2001. Och Adbox Display har ett smart displaysystem som huvudsaklig produkt, berättar bolagens ägare och vd Mats Wall:

– Med tiden gör synergier och annat att affärerna går i varandra och så sent som 2017 valde vi att kommunikativt integrera de båda verksamheterna.

Klart i början av 2021

Fusionen med Celagruppen beräknas vara klar och operativt igång 1 januari 2021. Informella samarbeten har redan funnits tidigare mellan företagen säger Mats Wall och utvecklar:

– Genom att gå samman på den marknad där vi både finns själva och har våra kunder så får den företagstäta regionen mellan Göteborg och Karlstad ett eget regionalt stortryckeri.

Vad ser du för fördelar med sammanslagningen?

– Det finns två saker vi alltid eftersträvar, kompetens och kapacitet. Vi och Cela har haft överlappande kapacitet vad gäller till exempel tryckformat, det var så vårt samarbete började. Att få många kompetenta grafiker i samma hus gör att vi blir mindre känsliga för till exempel sjukfrånvaro, vi kan göra snabbare omprioriteringar och köra vissa tidspressade jobb på flera linor parallellt. Det är bara några vanliga scenarier som vi får lättare att hantera. I slutänden ger det kunden ännu mer av den höga service och leveranskapacitet som vi blivit kända för.

”Ligger strategiskt bra”

Det nya bolaget som formas kommer att ägas till lika delar av tidigare delägare. Celagruppen, känt som Vänersborgs äldsta företag, kommer att flytta från orten. I Celagruppen ingår även Munkreklam i Munkedal och Åmåls grafiska. All produktion koncentreras till Uddevalla.

– Det är den största anläggningen med mest större maskiner och vi har bedömt att det blir den mest rationella flytthanteringen. Layouten på arbetsplatsen lämpar sig också bättre. Uddevalla ligger även strategiskt bra i regionen. Om vi i framtiden behöver större lokaler så får vi ta ett nytt beslut.

Vad utmärker er maskinpark och det ni kan producera?

– Den frågan är rätt stor, men vad jag vill lyfta fram är den åttafärgs offsetpress som vi installerade häromåret som ökade vår kapacitet oerhört, liksom möjligheten till mer komplexa tryckjobb. Vi har också kapacitet att kaschera tryckta ark på till exempel wellpapp och kartong, vilket är lite av en nischförmåga, sprungen ur att vi gör mycket förpackningar och displayer. Vår digitala tryckkapacitet går från hög till närmast obegränsad i och med sammanslagningen, säger han och tillägger att på marknaden de befinner sig med både stora och små tryckvolymer så är nyckelorden flexibilitet, service och leveranssäkerhet.

Ett nytt varumärkeskoncept

Arbetet med flytten och att trimma maskinparken och skapa effektiva flöden är redan igång.

– Vi vill också lägga stort fokus på att bli ett synkat team, gamla strukturer har en tendens att hänga kvar och vi vill inte ha tre tryckerier under samma tak. Därför tänker vi skapa ett nytt varumärkeskoncept. Inte så mycket för marknaden som för nytändningen i de egna leden.

– Vi kommer genom den kompetens som redan finns inom bolagen och de resurser som vi nu gemensamt kan investera i att hävda oss väl på framtidens grafiska marknad och växa långsamt och stabilt från dagens omsättning på 60 miljoner kronor.

Går inte händelser i förväg

På frågan om affärsutveckling nu när bolagen slås ihop finns planer, men Mats Wall vill inte yppa något i nuläget. Han betonar dock att de befinner sig i en bransch där man aldrig kan stå still och stampa.

–  Mycket av affärsutvecklingen ligger i det arbete vi just påbörjat och jag vill inte, och kan inte, gå händelserna i förväg. Det är, precis som i fallet med varumärket, en process där vi vill ha med oss hela företaget, säger Mats Wall.

Läs vidare

Elanders tappar från rekordåret – omsätter 13,8 miljarder kronor

Tryckeri och logistikkoncernen Elanders har presenterat sitt bokslut för 2023. Verksamheten omsatte 13,8 miljarder kronor 2023. 
elanders11-scaled

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Så lyckades den lilla återförsäljaren bli en storspelare

Den grafiska återförsäljaren Folier.se har vuxit kraftigt sedan starten för snart tio år sedan. Bolaget har kommit att bli en ganska stor spelare när det kommer till både försäljning av maskiner och material genom att bredda sig. För Sign&Print berättar vd Mikael Sandberg om varför de använder sig av artiklar och video på sin hemsida och möjligheten att börja med maskinleasing.
MIKAEL-SANDBERG

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5