Tryckerisammanslagning i Västsverige

Mats Wall ser stora fördelar med att bilda ett regionalt stortryckeri i Västsverige. Foto: Privat

Diskussioner och informella samarbeten har pågått under flera år. Men nu är det klart att det anrika tryckeriet Celagruppen och bolagen Risbergs och Adbox display går samman. På sikt kommer ett nytt varumärke att mejslas fram.

En ny konstellation ser dagens ljus i Västsverige när Celagruppen fusioneras med Risbergs information och media och Adbox display. Bolagen ska kraftsamla i en produktionsanläggning i Uddevalla.

Tryckeriet Risbergs förvärvades i slutet av 2001. Och Adbox Display har ett smart displaysystem som huvudsaklig produkt, berättar bolagens ägare och vd Mats Wall:

– Med tiden gör synergier och annat att affärerna går i varandra och så sent som 2017 valde vi att kommunikativt integrera de båda verksamheterna.

Klart i början av 2021

Fusionen med Celagruppen beräknas vara klar och operativt igång 1 januari 2021. Informella samarbeten har redan funnits tidigare mellan företagen säger Mats Wall och utvecklar:

– Genom att gå samman på den marknad där vi både finns själva och har våra kunder så får den företagstäta regionen mellan Göteborg och Karlstad ett eget regionalt stortryckeri.

Vad ser du för fördelar med sammanslagningen?

– Det finns två saker vi alltid eftersträvar, kompetens och kapacitet. Vi och Cela har haft överlappande kapacitet vad gäller till exempel tryckformat, det var så vårt samarbete började. Att få många kompetenta grafiker i samma hus gör att vi blir mindre känsliga för till exempel sjukfrånvaro, vi kan göra snabbare omprioriteringar och köra vissa tidspressade jobb på flera linor parallellt. Det är bara några vanliga scenarier som vi får lättare att hantera. I slutänden ger det kunden ännu mer av den höga service och leveranskapacitet som vi blivit kända för.

”Ligger strategiskt bra”

Det nya bolaget som formas kommer att ägas till lika delar av tidigare delägare. Celagruppen, känt som Vänersborgs äldsta företag, kommer att flytta från orten. I Celagruppen ingår även Munkreklam i Munkedal och Åmåls grafiska. All produktion koncentreras till Uddevalla.

– Det är den största anläggningen med mest större maskiner och vi har bedömt att det blir den mest rationella flytthanteringen. Layouten på arbetsplatsen lämpar sig också bättre. Uddevalla ligger även strategiskt bra i regionen. Om vi i framtiden behöver större lokaler så får vi ta ett nytt beslut.

Vad utmärker er maskinpark och det ni kan producera?

– Den frågan är rätt stor, men vad jag vill lyfta fram är den åttafärgs offsetpress som vi installerade häromåret som ökade vår kapacitet oerhört, liksom möjligheten till mer komplexa tryckjobb. Vi har också kapacitet att kaschera tryckta ark på till exempel wellpapp och kartong, vilket är lite av en nischförmåga, sprungen ur att vi gör mycket förpackningar och displayer. Vår digitala tryckkapacitet går från hög till närmast obegränsad i och med sammanslagningen, säger han och tillägger att på marknaden de befinner sig med både stora och små tryckvolymer så är nyckelorden flexibilitet, service och leveranssäkerhet.

Ett nytt varumärkeskoncept

Arbetet med flytten och att trimma maskinparken och skapa effektiva flöden är redan igång.

– Vi vill också lägga stort fokus på att bli ett synkat team, gamla strukturer har en tendens att hänga kvar och vi vill inte ha tre tryckerier under samma tak. Därför tänker vi skapa ett nytt varumärkeskoncept. Inte så mycket för marknaden som för nytändningen i de egna leden.

– Vi kommer genom den kompetens som redan finns inom bolagen och de resurser som vi nu gemensamt kan investera i att hävda oss väl på framtidens grafiska marknad och växa långsamt och stabilt från dagens omsättning på 60 miljoner kronor.

Går inte händelser i förväg

På frågan om affärsutveckling nu när bolagen slås ihop finns planer, men Mats Wall vill inte yppa något i nuläget. Han betonar dock att de befinner sig i en bransch där man aldrig kan stå still och stampa.

–  Mycket av affärsutvecklingen ligger i det arbete vi just påbörjat och jag vill inte, och kan inte, gå händelserna i förväg. Det är, precis som i fallet med varumärket, en process där vi vill ha med oss hela företaget, säger Mats Wall.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: