Sign&Print Connect: ”Därför ska du delta”

PUBLICERAD: 21 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 oktober
– Branschen är hungrig efter att ses, säger projektledaren Luiza Flôres da Cunha som laddar för att dra igång Sign&Print Connect. Foto: Claes Nordström

9 februari nästa år drar Sign&Print Connect igång, och pågår i tre dagar. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Luiza Flôres da Cunha är projektledare för den digitala mässan Sign&Print Connect som arrangeras 9–11 februari 2021.

Vad tjänar en utställare på att medverka?

– Istället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk, blir Sign&Print Connect en samlingsplats för hela den grafiska branschen att mötas, och nå ut till nya potentiella kunder. Vi når alla besökare som normalt kommer till vår fysiska mässa och mer därtill. Det fina är att vi inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till Stockholm. Det blir lika lätt att visa upp sina nyheter, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller utlandet. Vår förväntan är att vi, liksom på våra mässor, kommer att få tusentals besökare.

Varför ska man besöka Sign&Print Connect?

– I dessa tider när man inte kan träffas som man brukar, så är Sign&Print Connect mötesplatsen där vi fortfarande kan träffas, trots den rådande covid-19-situationen. Sign&Print Connect blir istället för vår fysiska mässa, så allt det du normalt kan se på en mässa försöker vi hitta en digital lösning på. Som vanligt kommer du därför kunna träffa massor av aktörer från den grafiska industrin, smidigt och enkelt på ett och samma ställe. Här får du ta del av alla utställares senaste produktnyheter, du får möjlighet att jämföra och ställa frågor utifrån dina verksamhetsbehov.

– Kanske är du intresserad av att köpa en ny maskin, till exempel en ny skrivare eller annan utrustning. Då kan du möta våra utställare, få svar på dina frågor och få det underlag du behöver för att senare kunna genomföra ett inköpsbeslut. Självklart kommer våra utställare dessutom genomföra öppna presentationer om branschens utveckling och hur deras produkter och nyheter möter detta. Det är därför du ska delta på Sign&Print Connect för vi samlar allt det senaste inom branschen som du lätt annars går miste om i dessa tider.

Vad kan du berätta om plattformen ur ett utställarperspektiv?

– Den är utvecklad och framtagen specifikt för detta ändamål. Vi har tagit fokus på användarvänligheten för att utställare lätt ska kunna navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra livepresentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

Mässan Sign&Print Connect arrangeras 9–11 februari 2021 där besökare kan möta utställare i deras showroom med hjälp av digitala hjälpmedel.

Och som besökare?

– Som besökare behöver du bara registrera dig gratis för att få tillgång till hela plattformen. Därefter är det bara ditt behov som styr, vad du vill ta del av. Du kan enkelt hitta utställare och vad de visar, följa våra fullmatade programpunkter med livepresentationer eller enkelt ringa, skypa eller ha ett videosamtal med en specifik säljare eller produktspecialist på ett företag som visar och guidar dig i alla dina frågor och funderingar – på detaljnivå om du så vill. Besökare kommer även lätt kunna navigera sig efter det de söker med hjälp av vår kategoriseringsfunktion.

– Framför allt har fokus varit på att skapa en kommunikativ, inbjudande och kul mötesplats med massor av spännande nyheter från företag som verkar i den grafiska industrin. Vissa kanske räds av att använda tekniska digitala verktyg. Men vårt mål är att det absolut inte ska upplevas som hindrande eller att det har en överordnad ställning – fokus ska ligga på att enkelt kunna mötas.

Hur känns det att leda ett sådant här projekt?

– Det är en spännande utmaning att gå från en fysisk mässa till att hitta värden i de digitala mötena för att hitta de bästa förutsättningarna för utställare och besökare. Sen finns det också ett tekniskt fokus som inte krävts tidigare. Här jobbar jag och andra tätt tillsammans med vår webbutvecklare för att ta fram alla tekniska möjligheterna och den rätta känslan som vi vill åt. Det ska bli jättekul att se resultatet 9–11 februari nästa år.

Hur har responsen varit hittills?

– Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Våra egna undersökningar samt omställningen till digitalt – en väg som andra evenemang också har gått mot – har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår.

 

Läs vidare

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Landa Printing överraskade stort på Drupas presskonferens

Med överraskande försäljningssiffror och presentationen av två nya tryckmaskiner var Landa en av de stora överraskningarna på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutet av mars. Sign&Print var där.
Landa_01

Automatiserat och uppkopplat för Horizon på Drupa

Horizon planerar att ha en stark närvaro på Drupa 2024. Med en monter på över 1 600 m² kommer fokus att ligga på fullt automatiserade system och arbetsflöden end-to-end.
Horizon-drupa

Svensk vinner World Wrap Masters

Bilal Usmanov från Stockholm är världens bästa wrappare. 28-åringen vinner World Wrap Masters på Fespa i Amsterdam.
bilal

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5