Printfolie för snabb applicering

Den franska tillverkaren Hexis presenterar en ny printfolie i pvc för montering på fordon och skyltar. Foto: Hexis

Med “The200Evo” lanserar Hexis en ny kalendrerad pvc-folie av polymer. Tillverkarens egen Take-Heat-Easy-teknik ska göra den digitala printfolien särskilt enkel och snabb att applicera – speciellt på stora ytor.

Take-Heat-Easy-tekniken kombinerar ett lösningsmedelsbaserat adhesiv med ett mikrostrukturerat bakpapper. Enligt Hexis bidrar det till att den inledande vidhäftningen initialt reduceras så att användaren enklare ska kunna få till en exakt placering där folien ska monteras. I förlängningen ska det leda till en snabbare applicering.

Folien av pvc är särskilt lämpad för applicering på släta och lätt böjda ytor, till exempel för fordonsfoliering eller för skyltar i stora format, framgår i ett pressmeddelande från Hexis.

”The200Evo”-folien är 70 μm tjock och kan enligt tillverkaren skrivas ut med solvent- eko solvent-, latex- och uv-härdande bläck. Ett dygn efter utskriften kan folien monteras. Vid tryck utan laminering anges hållbarhetstiden vara två år. Med ett laminat kan dock hållbarheten ökas avsevärt.

Polymerlaminatet V850B har utvecklats speciellt för den nya digitala printfolien “The200Evo”. Tjockleken är 50 μm och kan förlänga hållbarheten till fyra år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: