Storbildsbolaget: “Vi har klarat oss väldigt bra”

Jonas Hellne, vd för Storbildsbolaget. Foto: Pressbild

Jonas Hellke, vd för Storbildsbolaget. Foto: Pressbild

Corona-året har, som för många andra, inneburit utmaningar för den grafiska branschen. För Storbildsbolaget i Helsingborg har omständigheterna lett till en digital omställning. Nu planerar skyltföretaget för en rad nyinvesteringar.

I början av coronapandemin drabbades vi av allt som hände och det fanns en stor oro, svarar Storbildsbolagets vd Jonas Hellke, på frågan om hur verksamhetsåret sett ut. Personal fick permitteras och samtidigt gick omsättningen nedåt i april–maj. Detta i sin tur ledde till att den digitala omställningen i företaget fick en extra skjuts.

– Vi var snabba och gjorde en digital omställning där vi började sätta upp webbshoppar med säkerhetsbudskap till olika stora aktörer. Bland annat en webbshop under besöksnäringens branschorganisation Visitas flaggskepp. Så vi ställde om väldigt fort och fick ut många säkerhetsbudskap, vilket har känts bra så klart. Detta visade sig också i omsättningen, vilket lett till ett tapp på runt tio procent, säger Jonas Hellke och fortsätter:

– Vi har klarat oss väldigt bra. Vi har inte heller sålt så mycket inom mässor och event och det får man väl vara glad över nu. Vi har fått mer kundstyrda krav och tajtare dialog med kunderna. Vi har ställt upp med maskintid för andra i branschen. Det har funnits tid till att lyssna på varandra på ett nytt personligare sätt. Det kommer vi ta med oss vidare framåt.

Långt framme digitalt

Produktionen har trots permitteringar delar av tiden fungerat över förväntan, enligt Jonas Hellke.

– Vi är långt framme digitalt så vi har fått haft mycket kontakt via plattformar som Teams och Zoom. Även om nykundsförsäljningen för säljarna blir svårare, så har det samtidigt öppnat upp för fler möten med kunder utomlands som de vanligtvis pratar med två gånger om året.

Hur har det varit för er i höst och vilka planer har ni framåt?

– Nu under hösten ligger siffrorna på samma nivåer som förra året vid samma tidpunkt. Vi gör rätt många nyinvesteringar nu. Bland annat i automatisering, för jag tror att vi kommer göra fler affärer i antal, men de kommer vara mindre. Vi vill korta ledtider för vi ser att när behovet av att om kunden lägger en order så ska den processen gå snabbt med lite handpåläggning. Vi investerar i ny teknik som nya skärbord för att öka produktionskapaciteten och finishen. Vi tittar också mycket på ergonomi internt – sånt som man inte hinner med annars.

Fick in nya kunder

Företaget fick in 650 nya kunder i år med säkerhetsbudskapen och har lyckats leverera inom max två dagar. Något som varit möjligt tack vare standardiserade produkter med smarta arbetsflöden.

– Det är nog en nyckel för att vara konkurrenskraftig, avslutar Jonas Hellke.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *