onsdag 24. februari – vecka 8
Jonas Hellke, vd för Storbildsbolaget. Foto: Pressbild
Corona-året har, som för många andra, inneburit utmaningar för den grafiska branschen. För Storbildsbolaget i Helsingborg har omständigheterna lett till en digital omställning. Nu planerar skyltföretaget för en rad nyinvesteringar.
I början av coronapandemin drabbades vi av allt som hände och det fanns en stor oro, svarar Storbildsbolagets vd Jonas Hellke, på frågan om hur verksamhetsåret sett ut. Personal fick permitteras och samtidigt gick omsättningen nedåt i april–maj. Detta i sin tur ledde till att den digitala omställningen i företaget fick en extra skjuts.
– Vi var snabba och gjorde en digital omställning där vi började sätta upp webbshoppar med säkerhetsbudskap till olika stora aktörer. Bland annat en webbshop under besöksnäringens branschorganisation Visitas flaggskepp. Så vi ställde om väldigt fort och fick ut många säkerhetsbudskap, vilket har känts bra så klart. Detta visade sig också i omsättningen, vilket lett till ett tapp på runt tio procent, säger Jonas Hellke och fortsätter:
– Vi har klarat oss väldigt bra. Vi har inte heller sålt så mycket inom mässor och event och det får man väl vara glad över nu. Vi har fått mer kundstyrda krav och tajtare dialog med kunderna. Vi har ställt upp med maskintid för andra i branschen. Det har funnits tid till att lyssna på varandra på ett nytt personligare sätt. Det kommer vi ta med oss vidare framåt.
Produktionen har trots permitteringar delar av tiden fungerat över förväntan, enligt Jonas Hellke.
– Vi är långt framme digitalt så vi har fått haft mycket kontakt via plattformar som Teams och Zoom. Även om nykundsförsäljningen för säljarna blir svårare, så har det samtidigt öppnat upp för fler möten med kunder utomlands som de vanligtvis pratar med två gånger om året.
Hur har det varit för er i höst och vilka planer har ni framåt?
– Nu under hösten ligger siffrorna på samma nivåer som förra året vid samma tidpunkt. Vi gör rätt många nyinvesteringar nu. Bland annat i automatisering, för jag tror att vi kommer göra fler affärer i antal, men de kommer vara mindre. Vi vill korta ledtider för vi ser att när behovet av att om kunden lägger en order så ska den processen gå snabbt med lite handpåläggning. Vi investerar i ny teknik som nya skärbord för att öka produktionskapaciteten och finishen. Vi tittar också mycket på ergonomi internt – sånt som man inte hinner med annars.
Företaget fick in 650 nya kunder i år med säkerhetsbudskapen och har lyckats leverera inom max två dagar. Något som varit möjligt tack vare standardiserade produkter med smarta arbetsflöden.
– Det är nog en nyckel för att vara konkurrenskraftig, avslutar Jonas Hellke.
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Felestad öppnar sitt tredje försäljningskontor i Göteborg och passar samtidigt på att utöka säljstyrkan.
– Jag ser denna expansion som ett naturligt steg för vår verksamhet, säger vd:n Linda Rosberg.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Summa, belgisk tillverkare av skärplottrar, lanserar S One. En serie med fyra modeller utvecklade för medelstora produktionsvolymer.
– Den ersätter standardserien Summa Cut och kommer med en massa uppdateringar, säger Magnus Edfelt hos den svenska återförsäljaren Color Systems.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 18. februari, 2021
Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. februari, 2021
Bolaget Counting Sheep, där bland annat iVisby Tryckeri ingår, har köpt konferens- och eventsajten GoGotland. Syftet är att bredda verksamheten, berättar Therese Lindström, ny vd för de två företagen.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 11. februari, 2021
Vattenbaserat bläck i ett pass på wellpapp och kartong. Konica Minolta släpper en inkjetmaskin i Europa. En instegsmodell för konverterare och varumärkesägare som vill skriva ut förpackningar i korta serier.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. februari, 2021
Tyska Onlineprinters har sålt trycksaker via internet sedan 2004 och deras sortiment har växt stadigt sedan dess. Företaget har nu gjort om designen av sin webbshop för att göra den mer tydlig och lättnavigerad.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 11. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige