onsdag 27. januari – vecka 4
Jürgen Winkler, Director Operations på Onlineprinters, bredvid en av de nya HP Pagewide Web Press T250 HD. Foto: Pressbild
Det tyska nättryckeriet Onlineprinters investerar i två nya digitala tryckpressar från HP. Därmed blir de först ut i Tyskland att beställa modellen som lanserades under våren 2020.
Onlineprinters fortsätter sin satsning på digitaltryck och investerar i två HP Pagewide Web Press T250 HD. De två tryckpressarna kommer ta plats på företagets tryckeri i Tyskland, där det också nyligen installerades två HP Indigo 100K, som Sign&Print skrivit om tidigare.
Investeringen är en del i företagets planer att bredda utbudet inom tryckt reklammaterial så som visitkort, flygblad, kataloger och broschyrer. Enligt Onlineprinters blir de två nya pressarna ett viktigt tillskott i maskinparken. En av dem kommer huvudsakligen användas för att trycka broschyrer, medan den andra främst kommer användas för tryck av annat reklammaterial.
HP Pagewide Web Press T250 HD använder termisk inkjet-teknik och är utrustad med HDNA-skrivhuvuden (High Definition Nozzle Architecture). Maskinen lanserades under våren 2020 och kan köra medier med en bredd på upp till 55,8 centimeter. Modellen blir den första som använder det nya bläcket HP Brilliant Ink som har utvecklats för offsetmedier, både bestruket och obestruket. Enligt tillverkaren ger bläcket en bredare och mer livfull färgskala.
Tryckpressen kommer även med ett integrerat kamerasystem och en spektrofotometer som enligt Onlineprinters ska ge en produktivitet på upp till 152 meter tryckt media per minut. Med kamerasystemet övervakas också tryckkvaliteten, genom att bilder skickas i realtid under produktion till operatören.
– De två HP PageWide Web Press T250 HD kommer vara avgörande för att avlasta vår maskinpark när vi gör korta körningar, och gör det möjligt för oss att producera högkvalitativa, digitaltryckta produkter, säger Jürgen Winkler, Director Operations på Onlineprinters GmbH.
Nättryckeriet har även gjort satsningar i efterbehandlingen och investerat i nya maskiner. Det gäller en häft och en klammermaskin från Müller Martini för broschyrer, samt en rulle till rulle-trimmer från Hunkeler.
– De senaste tillskotten i vår flotta möjliggör flexibilitet, samtidigt som de bibehåller maximal kvalitet. På så sätt utökar vi inte bara vår digitala utskriftsportfölj utan är också väl rustade för långsiktiga förändringar på tryckmarknaden, avslutar Jürgen Winkler.
– Vi kommer att presentera mjukvarulösningar som ska hjälpa våra kunder att bli ännu mer effektiva från order till leverans. Och maskiner för att stötta de olika processerna, säger vd:n Karl Rise.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. januari, 2021
Under temat textiltryck presenterar Folier.se material och utrustning för mässpubliken. Richard Rindelaub hoppas att företaget också kan visa upp helt nya produkter.
– Vi hoppas också att kunna presentera några premiärer för Europa, men det är inte riktigt klart än.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Agfa laddar inför Connect-mässan med produktfamiljer som innefattar hybridskrivare för både styva material och rullmedia, planprintrar med rulloption och mjukvaran Asanti. Den stora maskinnyheten i utställningen blir Oberon RTR3300.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Skrivarlösningar för skylt- och textilproduktion. Det kommer stå i fokus i Epsons digitala monter.
– Vi ser detta som ett mycket bra forum för att få möjligheten att visa upp flera av de nyheter som vi har lanserat nu under hösten, säger Epsons Richard Garp.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige