Beslut: Stora tyska mässorna ställs in

Drupa-mässan ställs in 2021,, meddelar arrangören. Foto: Messe Düsseldorf

Drupa och Interpack blir inte av nästa år, meddelar Messe Düsseldorf i ett pressmeddelande. En mindre virtuell Drupa-mässa ersätter, och nya datum är redan spikade 2024.

Messe Düsseldorf meddelar att beslutet tagits i nära samråd med utställare, partners och föreningar. Det innebär att mässarrangören ställer in alla sina egna inplanerade mässor i Düsseldorf fram till april 2021. Men även tryckbranschens mässa, Drupa, som var inplanerad mellan 20-28 april ställs in. Den lämnar istället plats för båtmässan Boot Düsseldorf (17-25 april).

Fram till dagens beslut har hela tiden målet varit att mässorna skulle hållas, men nu har covid 19-pandemin fått arrangören att omvärdera situationen.

Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf, säger i ett pressmeddelande:

– Under de senaste månaderna har vi arbetat hårt för att organisera framgångsrika mässor för våra partners och kunder där de kan träffas ansikte mot ansikte. Men också för staden Düsseldorf och regionen, med största möjliga hälsoskydd för alla inblandade. På grund av bundesländer-beslutet den 25 november 2020, som lyder att mässor fortfarande inte kan äga rum så är utvecklingen knappast förutsebar, förklarar Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf.

Nästa Drupa-mässa kommer att äga rum som planerat från 28 maj till 7 juni 2024. I väntan tills dess arrangeras ett fyra dagars digitalt evenemang med titeln ”virtual.drupa” som kommer att äga rum den 20 till 23 april 2021.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: