Beslut: Stora tyska mässorna ställs in

Drupa-mässan ställs in 2021,, meddelar arrangören. Foto: Messe Düsseldorf

Drupa och Interpack blir inte av nästa år, meddelar Messe Düsseldorf i ett pressmeddelande. En mindre virtuell Drupa-mässa ersätter, och nya datum är redan spikade 2024.

Messe Düsseldorf meddelar att beslutet tagits i nära samråd med utställare, partners och föreningar. Det innebär att mässarrangören ställer in alla sina egna inplanerade mässor i Düsseldorf fram till april 2021. Men även tryckbranschens mässa, Drupa, som var inplanerad mellan 20-28 april ställs in. Den lämnar istället plats för båtmässan Boot Düsseldorf (17-25 april).

Fram till dagens beslut har hela tiden målet varit att mässorna skulle hållas, men nu har covid 19-pandemin fått arrangören att omvärdera situationen.

Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf, säger i ett pressmeddelande:

– Under de senaste månaderna har vi arbetat hårt för att organisera framgångsrika mässor för våra partners och kunder där de kan träffas ansikte mot ansikte. Men också för staden Düsseldorf och regionen, med största möjliga hälsoskydd för alla inblandade. På grund av bundesländer-beslutet den 25 november 2020, som lyder att mässor fortfarande inte kan äga rum så är utvecklingen knappast förutsebar, förklarar Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf.

Nästa Drupa-mässa kommer att äga rum som planerat från 28 maj till 7 juni 2024. I väntan tills dess arrangeras ett fyra dagars digitalt evenemang med titeln ”virtual.drupa” som kommer att äga rum den 20 till 23 april 2021.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: