Beslut: Stora tyska mässorna ställs in

PUBLICERAD: 3 december 2020
UPPDATERAD: 3 december
Drupa-mässan ställs in 2021,, meddelar arrangören. Foto: Messe Düsseldorf

Drupa och Interpack blir inte av nästa år, meddelar Messe Düsseldorf i ett pressmeddelande. En mindre virtuell Drupa-mässa ersätter, och nya datum är redan spikade 2024.

Messe Düsseldorf meddelar att beslutet tagits i nära samråd med utställare, partners och föreningar. Det innebär att mässarrangören ställer in alla sina egna inplanerade mässor i Düsseldorf fram till april 2021. Men även tryckbranschens mässa, Drupa, som var inplanerad mellan 20-28 april ställs in. Den lämnar istället plats för båtmässan Boot Düsseldorf (17-25 april).

Fram till dagens beslut har hela tiden målet varit att mässorna skulle hållas, men nu har covid 19-pandemin fått arrangören att omvärdera situationen.

Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf, säger i ett pressmeddelande:

– Under de senaste månaderna har vi arbetat hårt för att organisera framgångsrika mässor för våra partners och kunder där de kan träffas ansikte mot ansikte. Men också för staden Düsseldorf och regionen, med största möjliga hälsoskydd för alla inblandade. På grund av bundesländer-beslutet den 25 november 2020, som lyder att mässor fortfarande inte kan äga rum så är utvecklingen knappast förutsebar, förklarar Wolfram N. Diener, styrelseordförande i Messe Düsseldorf.

Nästa Drupa-mässa kommer att äga rum som planerat från 28 maj till 7 juni 2024. I väntan tills dess arrangeras ett fyra dagars digitalt evenemang med titeln ”virtual.drupa” som kommer att äga rum den 20 till 23 april 2021.

 

Läs vidare

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Brodyrmaskiner spänner tråden automatiskt

ACG Nyström visade bland annat flera brodyrmaskiner under Nordic Profile Fair. Med sig hade de Tajima TMEZ SC1501 som har automatisk trådspänning.
ACG1

Brandmästarens baseballjackor hett mode

Baseballjackor Sverige firar 20 år i år. Helsingborgsföretagets jackor bärs av allt från företag till föreningar, skolor och musiker från Mando Diao och Lasse Stefanz.
Baseballjackor

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland