
Inprint i Uppsala har haft ett annorlunda år. Det började oroväckande – men slutade på topp, enligt tryckeriets vd Efongo Imbia.
Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?
– Det här året har varit väldigt annorlunda. Det började oroväckande när coronan kom. Vi har i och för sig precis slutit ett större ramavtal med Uppsala kommun, men det blev lite ställtid i mars. Sen gjorde vi större produktioner, bland annat försåg vi Socialstyrelsen med skyddskläder. Men efter det har det rullat på med större projekt och kommunavtal. Som det ser ut kommer det bli det bästa på 15 år. Så det ser fantastiskt ut.
Hur har försäljningen sett ut?
– Det som har gått sämre är våra kunder i eventbranschen. De finns inte kvar. Men vi har en bred kundportfölj så det har inte drabbat oss så hårt. Vi har haft en helhetsentreprenad på skyltar för nybyggen så inom det har vi haft ett bra år eftersom byggbranschen inte har drabbats på det sättet. Även kontorsmaterial har gått bra.
Hur ser planerna ut framåt?
– Vi ska jobba på med de kunder vi har nu i de olika branscherna. Jag tror det kommer se likvärdigt ut som i år med större projekt som ska börja nästa år.