fredag 22. januari – vecka 3
Vinnarna står klara i årets upplaga av Antalis business booster. Foto: Antalis/Pressbild
Antalis grafiska branschtävling är avgjord. 200 företag från hela Skandinavien deltog och bland dem premieras 36 svenska företag. Förstapriset, en ny HP Latex-skrivare gick till ….
Efter en intensiv tremånadersperiod har årets omgång av tävlingen Antalis business booster avgjorts. Och den grafiska leverantören har nu korat vinnarna bland de cirka 200 tryckerier som deltog från hela Skandinavien. Syftet med tävlingen är att hjälpa till att motivera och utveckla företagen i branschen, skriver företaget.
Åtta.45-gruppen vann förstapriset i Antalis tävling – en ny HP Latex-skrivare. Foto: Pressbild
I Sverige delades totalt 36 priser ut. Förstapriset gick till tryckerikoncernen Åtta.45 som kommer att få en helt ny HP-latexskrivare levererad till sin verksamhet.
Andra och tredje plats i tävlingen kammade tryckerierna Brand Factory och H-Tryck hem. De kommer att få en uppfräschning av sina kontor med interiör dekoration. De får en helt ny look med material och medier.
Antalis tackar alla deltagare och skriver om tävlingen på sin sajt:
”Vår önskan var att uppmuntra alla våra lojala och trogna kunder med en tävling med möjlighet att vinna fantastiska priser för att stärka er verksamhet. Målet var att öka och ge ny energi till tryckerierna och till vår bransch.”
Alla vinnarna presenteras på Antalis sajt.
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige