Brandfactorys vd om året som gått

PUBLICERAD: 22 december 2020
UPPDATERAD: 14 november
Johan Stålhäll, vd för Brandfactory.
Johan Stålhäll, vd för Brandfactory.

Mörkt inom digitalt storformat men ljusare inom offset. Sign&Print har talat med Brandfactorys vd Johan Stållhäll om verksamhetsåret 2020. 

Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?

– Vid årsskiftet 2019–2020 bytte vi till en ny ägare, Lazarus Equity Partners AB, och en ny ledning formades i mars. I våras investerade vi även i några maskiner. Innan sommaren fick vi göra neddragningar i personalen. Vår ”branding”-del har under corona klarat sig bättre än ”communication”. Däremot har vår logistikavdelning utvecklats och vi har kunnat leverera fina resultat, säger Johan Stålhäll och fortsätter:

– I Norge har vårt systerbolag, Brand Factory Norge klarat corona och skapat tillväxt mot tidigare år.

Har något produktområde ökat eller minskat?

– Efter en bra start på året så kom corona vilket påverkade oss negativt i Sverige. Detta syntes inom digitalt storformat där vi tappat mycket. Offset har däremot lyckats hålla sig ganska bra. Från september har vi sett en markant ljusning på marknaden och vi tror framåt på ett starkt fjärde kvartal.

Vad har ni på gång framåt?

– Öka vår försäljning, fokusera på nya kunder samt befintliga nyckelkunder, investera i webb och IT samt några nya maskiner.

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom