Brandfactorys vd om året som gått

Johan Stålhäll, vd för Brandfactory.

Johan Stålhäll, vd för Brandfactory.

Mörkt inom digitalt storformat men ljusare inom offset. Sign&Print har talat med Brandfactorys vd Johan Stållhäll om verksamhetsåret 2020. 

Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?

– Vid årsskiftet 2019–2020 bytte vi till en ny ägare, Lazarus Equity Partners AB, och en ny ledning formades i mars. I våras investerade vi även i några maskiner. Innan sommaren fick vi göra neddragningar i personalen. Vår ”branding”-del har under corona klarat sig bättre än ”communication”. Däremot har vår logistikavdelning utvecklats och vi har kunnat leverera fina resultat, säger Johan Stålhäll och fortsätter:

– I Norge har vårt systerbolag, Brand Factory Norge klarat corona och skapat tillväxt mot tidigare år.

Har något produktområde ökat eller minskat?

– Efter en bra start på året så kom corona vilket påverkade oss negativt i Sverige. Detta syntes inom digitalt storformat där vi tappat mycket. Offset har däremot lyckats hålla sig ganska bra. Från september har vi sett en markant ljusning på marknaden och vi tror framåt på ett starkt fjärde kvartal.

Vad har ni på gång framåt?

– Öka vår försäljning, fokusera på nya kunder samt befintliga nyckelkunder, investera i webb och IT samt några nya maskiner.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: