Konica Minolta ska visa bredd

Roy Spennare presenterar vilka som blir Konica Minoltas höjdpunkter på Connect-mässan, 9-11 februari. Foto: Pressbild/kollage

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Konica Minolta tog beslutet kvickt att ställa ut på Sign&Print Connect.

– Jag kan inte tala för andra, men vi nappade väldigt snabbt på det här. Vi insåg att vi behöver fortsätta ha dialog och kontakt med kunderna, säger Roy Spennare och poängterar att det blir mer kraft och en annan magnitud med en mässa i ett digitalt format än att enbart arrangera egna seminarier i egen regi.

Han hoppas att det blir två dagar som alla i branschen kan sätta av, samtidigt som det blir en vinning för hela branschen.

– Vi kände blixtsnabbt att gör vi det tillsammans så har vi väldigt mycket större chans att få till ett bra event än om vi alla bara gör våra egna små seminarier.

Historia med arkmaskiner

Roy Spennare säger att Konica Minolta har en historia av att vara en leverantör av digitala arkmaskiner. Men de har så mycket mer i sitt utbud. Det var budskapet som matades ut till besökarna på Sign&Print Scandinavia-mässan, och det är ett tema som besökarna garanterat kommer att få se mer av på Sign&Print Connect.

Storformatslösningar med flatbäddsskrivare, etikettskrivare, digitala arkmatade maskiner, programvara och digital efterbehandlingsutrustning från partnern MGI blir dragplåster, intygar Spennare.

– Vi försöker göra exakt samma sak som vi gör under en fysisk mässa där vi visar det som är intressant för tillfället. Vi kommer inte visa gamla prylar utan vi har nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar.

AccurioLabel 230 riktar sig mot etikettproducenter som vill trycka digitalt. Foto:Pressbild

Etikettskrivare med vitt

För etikettmarknaden visar Konica Minolta etikettpressen AccurioLabel 230. Ett antal produktivitets- och kvalitetsförbättringar har gjorts i den senaste modellen. Hastigheten når upp till 23,4 meter per minut, och den har fått ett förbättrat rulle till rulle-system för en snabbare uppstart och med en noggrann bildregistrering. Maskinen stödjer både mediebredder på 250 och 330 millimeter med en rulldiameter upp till 620 millimeter. Roy Spennare säger att en nyhet är att etikettskrivaren kommer med vit färg. Konica Minolta levererar den som en komplett lösning, inklusive arbetsflödesprogram.

Skivor och rullmedia

För de som är på jakt efter att skriva ut stora format demonstrerar Konica Minolta en uv-flatbäddskrivare. Det är en hybridmaskin som kan printa på både skivor och media på rulle.

– Vårt mål är att kunna visa antingen AccurioWide 160 eller 200.

Den fullutrustade Jetvarnish 3D Evo som folierar och lackar. Foto: Pressbild

Inom digital efterbehandling och förädling av trycksaker och förpackningar lyfter de också fram MGI:s maskin för foliering och lack, Jetvarnish 3D Evo. Den visas antingen i formatet 50/70 eller 70/100, utlovar Spennare.

– Vi visar också den helt unika nya efterbehandlingsenheten TU-510 där du kan få allt från färdigskurna visitkort till trimmade banner och så vidare. Den är oerhört spännande. Varje gång vi visar den för kunden så är det en wow-upplevelse. Det är nog sällan vi har varit med om att kunderna så fort ser potentialen och effektiviteten med den efterbehandlaren.

Höjdpunkten i utbudet

På frågan vad Roy Spennare lyfter fram som den stora höjdpunkten i deras utbud på Connect blir det en arkmaskin som kommer på tal. Det handlar om Konica Minoltas flaggskepp C12000 och C14000, som visas med fler mjukvaror. Roy Spennare säger att 200 enheter har sålts globalt. På den europeiska marknaden är maskinen ganska ny, men fyra maskiner har redan sålts i Sverige.

– Det som känns allra roligast för tillfället är 12 och 14-pressen. Vi har varit i toner och arkmaskinsbranschen i ungefär 15 år. Men vi har inte varit uppe och slagits i de största volymerna. Den här maskinen uppfyller alla villkor för kvalitet och inte minst miljövänligheten med fullt återanvändningsbart och återvinningsbart.

Till Connect-scenen tar de också tillfället i akt att visa upp fler arkmatade maskiner, däribland inkjetpressen i 50/70-formatet, AccurioJet KM-1. Maskinen gör 3 000 B2-tryck i timmen.
Konica Minoltas maskiner kommer med enheten IQ-501 som syftar till att hjälpa operatörer att reducera det manuella arbetet. Kvalitetssäkring görs både på fram- och baksidespass och färgstabiliteten säkerställs i realtid.

– Den optimerar både produktiviteten och kvaliteten och gör det så jäkla påtagligt för kunderna hur effektivt de kan producera i det högre segmentet. Den är extremt rolig, och vi har fått väldigt bra gehör på det vi pratar om.

Konica Minoltas flaggskepp för arkmatade utskrifter C14000. Foto: Pressbild

Direktdialog och livekontakt

Produktdemonstrationerna blir på svenska, och bistår i samtalen med besökare gör både säljare, produktspecialister och affärsområdeschefer. Roy Spennare beskriver presentationerna som tv-program och den personliga livekontakten sköts i huvudsak av svenska representanter som kommer att sitta i en studio.

– Vi står för direktdialogen och livekänslan och så utnyttjar vi även våra internationella kollegor.

– Vi räknar med att vi bara kommer att kunna köra 10-12 minuters demonstrationer, då besökare antagligen inte har tid att stanna mer än max 20 minuter. Vi brukar inte heller få ha kunder mer än 10 till 15 minuter i montern på en mässa heller.

Roy Spennare ser stor potential för Konica Minoltas lösningar inom storformat och etiketter:

– För vår del kommer 2021 handla om att fortsätta slå oss in att fortsätta bli ett verkligt etablerat varumärke inom industrial printing. Vi har en jättestor potential med våra AccurioWide-printrar som vi inte har slagit oss in på marknaden med än. Men nu har vi definitivt det i fokus nästkommande år. Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa.

Den digitala mässan Sign&Print Connect pågår 9–11 februari. Besökare kan registrera sig gratis på mässajten.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: