Latexskrivare som innefattar både rullskrivare som hybrid och planskrivare. Det står i fokus för HP när de visar upp delar ur sin produktportfölj från marknads- och utvecklingscentret i Barcelona, under Sign&Print Connect.
För många, så även för skrivartillverkaren HP, har 2020 varit ett annorlunda år med Covid-19. Nu ser skrivartillverkaren fram emot ett nytt sätt att möta kunder på genom Sign&Print Connect.
– Det är spännande med nytt digitalt forum som möjliggör att nå ut och prata med många besökare samtidigt. Vi kommer, via videolänk, demonstrera och visa HP:s produkter direkt från vårt marknads- och utvecklingscenter i Barcelona, berättar Marcus Wollard, affärsansvarig för området storformatsproduktion i Sverige, Finland och Baltikum.
Latex-skrivarserie i fokus
Ur företagets stora produktportfölj för den grafiska marknaden har de valt att plocka fram och fokusera på HP:s Latex-skrivarserie, som innefattar både rullskrivare som hybrid och planprinter, menar Marcus Wollard.
– HP Latex-skrivarserien är den mest miljövänliga skrivarserien som finns på marknaden. HP:s fjärde generation latexbläck, är som tidigare, vattenbaserat och innehåller inga giftiga eller miljöfarliga ämnen. Detta gör det enkelt och tryggt för våra användare och kunder, att jobba med skrivaren och utskrifterna, säger Marcus Wollard och fortsätter:
– HP Latex tydliga miljöfördelar gör att den lämpar sig väl i inomhusapplikationer i krävande miljöer som exempelvis sjukhus, barn och fritidsområden. Latexbläcket är väldigt flexibelt och mångsidigt och lämpar sig väl på en stor mängd olika applikationer både för utomhusbruk och inomhusbruk.
Vad gäller försäljningen och installationer av dessa maskiner har året, trots sina utmaningar, sett bra ut.
– Covid-19 har satt sin stora prägel för hela världen 2020, och så även för den grafiska marknaden. Försäljningsmässigt så behåller HP sitt ledarskap som en av marknadens största tillverkare som sålt flest digitala produktionsstorformatskrivare under 2020.
Ser fram emot att träffa kunder
Nu ser företaget fram emot att träffa massor av intressanta och roliga kunder, berättar Marcus Wollard, och syftar på både befintliga som nya. Framåt tror han att virtuella event kommer fortsätta att vara ett sätt att mötas på.
– Alla företag och marknader kommer behöva fortsätta jobba mera virtuellt och på distans i framtiden, så även den grafiska marknaden. Jag tror att virtuella event kommer vi nog se som en naturlig del framöver, som ett bra komplement till fysiska mässor och utställningar.
”Det blir en spännande vår”
HP:s strategi inför 2021 är tydligt – att fortsätta skapa teknik för alla:
– HP vision är att skapa teknik som gör livet bättre för alla, överallt – alla personer, verksamheter och alla samhällen runt om i världen. För affärsområdet storformat här på HP Sverige, innebär det att fortsätta marknadsföra, sälja och informera om HP Latexskrivarserie – den mest miljövänliga skrivarserien på marknaden. Det blir en spännande och intressant vår, avslutar Marcus Wollard.