Röda siffror för storformatstryckeri

PUBLICERAD: 27 januari 2021
UPPDATERAD: 27 januari

År 2019 omsatte storformatstryckeriet Gigantprint AB 180,9 miljoner kronor. Det senaste bokslutet visar ett rejält bortfall i omsättningen under räkenskapsåret som stängde i april 2020. Försäljningen reducerades till 122,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick från 9,2 miljoner ner till rött, –2,4 miljoner. Även årets resultat efter skatt blev negativt, –1,4 miljoner.

Gigantprint, som levererar allt inom utomhusreklam och material till butikskampanjer och mässor, pekar i årsredovisningen ut covid-19-pandemin som en orsak till det stora försäljningstappet. Företaget, med säte i Norrköping, ingår i Stibo Complete-koncernen.

Läs vidare

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.
Easy-plus

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)