tisdag 2. mars – vecka 9
Simon Nyman, och personalstyrkan på Signcom är redo att möta kunder på Sign&Print COnnect-mässan. Foto: Claes Nordström
Signcom rullar ut sitt breda sortiment med hård- och mjukvara och printmedia till allmän beskådan under Sign&Print Connect. Speciellt tar återförsäljaren fasta på att visa maskinnyheter för storformat från Epson och en Mimaki-printer med uv-led.
Signcom rundade av fjolåret genom att utöka sortimentet med Epsons kompletta utbud av S- och R-serien. På Sign&Print Connect, 9–11 februari, blir det mässpremiär för storformatsskrivarna. Bland de totalt sju SureColor-modellerna i de två serierna finns storsäljaren SC-S80600 och nyheten SC-R5000 som arbetar med resinbläck.
Solventskrivaren Epson SC-S80600 kommer med Epsons PrecisionCore TFP-skrivhuvud samt UltraChrome GS3-bläck, nio bläckkanaler som inkluderar rött. Enligt Signcom har maskinen ett högkvalitativt utskriftsläge som öppnar för ett stort utbud av printmedier såsom canvas, transparent film, vinyl och fotopapper.
Den andra modellen, SC-R5000, arbetar med en vattenbaserad resinbläcklösning och öppnar upp för tryck av banderoller, tapeter, vinyl, fönsterfilm och textilier. Maskinen arbetar med Epsons PrecisionCore Micro TFP-skrivhuvud. Enligt tillverkaren finns en temperaturkontroll som ska säkerställa att färgerna är konsekventa i hela trycket, tre oberoende värmare samt en effektiv tork- och härdningsprocess. Simon Nyman, produktansvarig hos Signcom säger att fördelen med Epsons maskiner är att få delar behöver bytas ut. Det är ett miljösteg framåt för användaren:
– Resinmaskinen är i linje med Svanen. Du kan få ditt företag Svanenmärkt med en resinmaskin i produktionen, säger han och siktar in sig på resinbläcket.
– Det är ett resinbläck som är väldigt miljövänligt. Epson har även tagit miljötänket ett steg till genom att använda ett skrivarhuvud som inte behöver bytas regelbundet. Det är en viktig faktor i miljöaspekten eftersom skrivarhuvuden innehållande både plast, metall, elektronik och kemikalier inte går att återvinna. Att då använda ett ”long life-huvud” minskar avsevärt avtrycken på miljön. Men självklart finns enkelheten där om du hamnar i ett läge där skrivarhuvudet har gjort sitt, då kan du som operatör byta det själv.
Vad betyder det för er att få in de nya Epson-maskinerna?
– Det är ett jättesteg, tycker jag. Det kompletterar vår portfölj med ytterligare ett segment med maskiner. och såklart en partner till som gör att vi står trygga framåt. Vi kommer in i ett läge med Epson där vi släpper en resinmaskin som såklart är en produkt som vi inte har haft förut. Vi breddar vår möjlighet att kunna erbjuda kunder ännu en lösning som vi vet kunder vill ha.
Sin vana trogen presenterar Signcom också Mimakis maskinportfölj, och en skrivare i UJV 100-160-serien i synnerhet:
– Störst fokus blir på UJV-100, en ren printer med uv och led. Sedan kommer vi också visa upp print och cut-varianten som vi har haft ett par år nu, säger han och fortsätter beskriva 100-skrivaren:
– Det är miljömedvetenhet i högsta grad. Det är lite mer kemikalier i bläcket, men en strömsnål maskin med led-lampor som inte drar mycket ström.
Mimakimaskinen är utrustad med tillverkarens egna tekniker. Enheten Nozzle check unit kontrollerar och rengör skrivhuvudets munstycken, Nozzle recovery system ersätter automatiskt missade munstycken och Dot Adjustment System ställer in och positionerar bläckdroppar automatiskt oavsett vilka typer av printmedia användaren väljer att växla mellan. För uv-printern finns uv-bläcket, LUS-190 för att skriva ut pvc-material och obestruket, exempelvis PET-film och papper.
Mimakis ripp-lösning medföljer till printrarna som standard.
– Det är en väldigt bra programvara. En ny version, RasterLink 7, kommer släppas med nya funktioner.
– När det gäller Epson kommer vi att fokusera på vår partner Caldera, en av marknadsaktörerna inom ripp-lösningar. Det är en bra programvara med snabba ripp-tider och med senaste Adobe-paketet som klarar toningar och så vidare med Illustrator och Indesign.
Signcom har också gravyr- och fräsmaskiner, 3d-skrivare och förbrukningsvaror som står till buds för skylttillverkare. På mässan lyfter företaget fram sitt utbud av printmedia med PVC-fria alternativ från flera leverantörer. De kan också berätta om sitt uppdaterade sortiment med car wrapping-folier, antibakteriella laminat. och solskyddsfilmer.
Katarina Andersson Millby, marknadsföringsansvarig hos Signcom. Foto. Privatbild
Vi frågar Katarina Andersson Millby, marknadsföringsansvarig hos Signcom, hur deras upplägg ser ut under mässans tre dagar.
– Vi har våra produktchefer inom de olika områdena som kommer att stå som kontaktpersoner. Vi kommer ha dels förinspelade videor, dels att man kan ”connecta” under mässan.
Vad har ni för förväntningar?
–Det är spännande, vi hoppas folk tar sig tid och att det blir många som kopplar upp sig, går in och kikar hur det fungerar, och att de vänder sig till oss för den digitala mässan är en bra lösning i dessa tider. Vi hoppas det blir en win-win både för besökarna och oss.
Ett seminarieprogram är också inplanerat. Bland annat kommer försäljnings- och marknadsdirektör JJ Hendriks tala under rubriken “Det finns inte någon planet B – den obekväma föreläsningen del II” där han belyser om alternativa printmedier, kundnöjdhet och lågt ekologiskt avtryck är en möjlig kombination.
– Vi har en ganska hög investeringstakt. Vi flyttade in i nya lokaler i somras och då vill vi också se till att ha det bästa, säger Mattias Adolfsson, produktionsansvarig hos NRA Repro.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 1. mars, 2021
Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. februari, 2021
Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2021
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Felestad öppnar sitt tredje försäljningskontor i Göteborg och passar samtidigt på att utöka säljstyrkan.
– Jag ser denna expansion som ett naturligt steg för vår verksamhet, säger vd:n Linda Rosberg.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Summa, belgisk tillverkare av skärplottrar, lanserar S One. En serie med fyra modeller utvecklade för medelstora produktionsvolymer.
– Den ersätter standardserien Summa Cut och kommer med en massa uppdateringar, säger Magnus Edfelt hos den svenska återförsäljaren Color Systems.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 18. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige