Tryckeri dansar loss: ”Helt galet många som tittat på filmen”

I Billes tryckeris dansvideo dansas det hejvilt överallt i alla avdelningar. Videon kan ses i sin helhet längre ner i artikeln. Foto: Skärmdump från Billes dansvideo

Billes tryckeri har haft ett filmteam på besök för att dokumentera när de hakar på den virala danstrenden Jerusalema Challenge. Vi frågar vd:n Niklas Bille om allt verkligen gick som en dans på rosor. Och, vem är egentligen bästa dansaren på företaget?

Danstävlingen Jerusalema Challenge har blivit ett globalt fenomen. Många har antagit utmaningen att göra sin egen danstolkning av låten Jerusalema som framförs av Nomcebo Zikode den sydafrikanske diskjockeyn och musikproducenten Master KG. Billes tryckeri har nu också utmanat världen med ett bidrag där de har valt att svänga de lurviga som personal på många arbetsplatser har setts göra förut. Det hela har resulterat i en video som företaget har lagt upp bland annat på sina sociala medier.

De kunde aldrig föreställa sig den stora respons som de har fått på videon, svarar vd:n Niklas Bille när vi når honom via mejl.

Hur kom det sig att ni valde att svänga de lurviga i en video?

– Det var faktiskt min idé, en fredag på väg till jobbet efter att ha sett bland annat Austrian Airlines video, så tänkte jag att vi också måste göra en film.

Gick det som en dans på rosor att spela in?

– Ja det får jag säga, det var många kreativa idéer under filmdagen. Men jag själv, och vissa andra kanske, var lite trögstartade när vi började filma en onsdag morgon klockan 09.00. Men det lossnade ganska fort när vi spelade låten högt runt om på hela Billes under dagen.

Dansante vd:n Niklas Bille. Foto: Pressbild

– Vi filmade flera timmar, och det var nog en utmaning för Street studios, som hjälpte oss med filmen, att välja i slutändan vad som skulle vara med och inte i filmen. För vi ville inte att den skulle bli ”långrandig” utan kort och kul. Och spegla Billes i sin helhet. Jag tycker det blev som förväntat, med en väldigt begränsad budget.

Har ni för vana att shaka loss i tryckeriproduktionen?

– Vi har några som har lätt för att digga till musik och släppa loss. De som övade mest inför filmningen var nog ekonomiavdelningen och några till (inklusive mig själv) som dansade nästan varje dag klockan 10.00 i entrén i flera veckor inför filmningen, superkul, och spred härlig stämning på firman.

Hur har responsen varit?

– Helt galet många som tittat på filmen, och givit positiva kommentarer. Många fler som sett den än vi kunde föreställa oss. I skrivande stund är vi uppe i 11 000 visningar på Linkedin, och 7 000 på Facebook, och den ligger även på Instagram, Vimeo och så vidare.

Till sist, vem är Billes bästa dansare?

– Det var en svår fråga, jag får nog säga, antingen Karin Bille, brorsans fru, som gjorde en instruktionsvideo till alla inför filmningen, eller Krister Larsson i bokbinderiet som är en härlig naturbegåvning när det kommer till dans!!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: