tisdag 13. april – vecka 15
Eskils tar nu nästa steg i den digitala utvecklingen och erbjuder digitala skyltar i samarbete med Visual Art, berättar försäljningschefen Patrik Kornerup. Foto: Eskils
Det händer mycket hos Boråsföretaget Eskils tryckeri just nu. Nyligen ingicks ett partneravtal med digitala skylt-leverantören Visual Art, och bolaget har även blivit Skandinaviens första klimatneutrala tryckeri genom ClimatePartner.
När det gäller samarbetet med Visual Art har de två parterna redan tagit fram ett gemensamt erbjudande.
– Primärt handlar det om att bredda vår produktportfölj. Kunderna ska inte behöva välja mellan analogt och digitalt utan kunna få en kombination. Företagens resurser till marknadsföring ökar oftast inte, snarare tvärtom, och därför tror vi att det är en fördel att ha en partner som man vänder sig till, i stället för flera, säger Patrik Kornerup, försäljningschef på Eskils.
Med detta partneravtal kommer Eskils kunna erbjuda Visual Arts strategiska expertis, innehållsproduktion samt mjukvaran Signage Player.
Eskils grundades 1954 och är en del industrikoncernen ACG Gruppen och har cirka 50 anställda i Borås och Stockholm. Kunderna finns över hela Skandinavien och företaget har redan i dag ett stort antal kunder inom detaljhandeln, förhoppningen är att dessa ska bli ännu fler i och med det nya samarbetet.
Visual Art Group har huvudkontor i Stockholm och verksamhet i Norden, Tyskland, Spanien och USA. Bolaget har drygt 100 anställda och omsätter runt 200 miljoner svenska kronor. Bland kunderna finns stora företag som McDonald’s, Ica, Circle K, SEB och Nordiska Kompaniet.
Tillsammans hoppas de två samarbetsparterna både kunna bredda erbjudandet för sina befintliga kunder och öppna upp för nya kunder. Enligt Patrik Kornerup har Eskils tittat på möjligheten att erbjuda digitala skyltar genom förvärv, men att ett partnerskap var mer fördelaktigt.
– Vi ska göra det vi är bra på och Visual Art, som enligt oss är bäst i klassen på det de gör, ska fortsätta göra det de kan. På det här sättet förenklar vi för kunderna och kan paketera en gemensam tjänst, säger han.
Eskils tryckeri blev även nyligen Skandinaviens första klimatneutrala tryckeri genom företaget ClimatePartner.
– Detta innebär att hela vår produktion inklusive logistik i alla steg är klimatneutral, berättar Henric Wiklund, vd för Eskils tryckeri.
ClimatePartner har ett antal projekt runtom i världen som de anslutna företagen betalar till när de klimatkompenserar. Det kan handla om till exempel biogas, rent dricksvatten, solenergi eller att rensa haven från plast.
Och det slutar inte där. Eskils kunder kan nu även betala ett tillägg för att klimatkompensera för de ingående råvaror och därigenom erhålla klimatneutrala trycksaker. ClimatePartner har en kalkylator där man enkelt kan räkna ut vad produkten motsvarar i CO2 utifrån parametrar som storlek, upplaga, tryckteknik och råvara.
Henric Wiklund säger att det här är ett nödvändigt steg att ta för Eskils – och för alla industriföretag. Han ser även ett växande intresse hos kunderna för hållbarhetsfrågor.
– Vi måste ta ett helhetsansvar för koldioxidutsläppen och nu har vi fått verktyg att jobba vidare med att få ner våra utsläpp. Det här är bara starten på en resa, säger Henric Wiklund.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 11. mars, 2021
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige