tisdag 13. april – vecka 15
“När allt kommer i gång igen kommer det här vara ett viktigt uppdrag för oss”, säger Jimmy Lundbäck på Ale Tryckteam som trycker bingobrickor åt Idrottens Bingo. Foto: Ale Tryckteam
För tillfället ropas det inte många ”bingo” i landets bingohallar. Men när samhället börjar öppna upp mer igen räknar Ale Tryckteam med att kunna trycka miljontals bingobrickor per år, på uppdrag av Idrottens Bingo.
På ett tjugotal platser runtom i landet, från Gävle i norr till Malmö i söder, finns bingohallar som drivs av Idrottens Bingo. Tidigare tryckte koncernen Idrottens Spel bingobrickorna på sitt egna tryckeri, men sedan september 2020 ligger det arbetet på Ale Tryckteams bord.
– Vi är väldigt glada över att vi har fått det här uppdraget. Vi har gjort en del marknadsmaterial till Idrottens Bingo tidigare och är duktiga på variabeldata, så det här var ett jobb som passade oss bra, säger Jimmy Lundbäck delägare i Ale Tryckteam, som är en del av koncernen Svenskt tryck.
Själva trycket av talongerna är det inga konstigheter med, det är inte svårt rent trycktekniskt, enligt Jimmy Lundbäck. Det görs ett grundtryck med en offset-press och variabeltryck med en digital printer. Det som var lite av en utmaning för Ale Tryckteam var att ta fram en databas med unika nummerserier som ska användas vid tryckningen.
– Det vi har gjort är att bygga en applikation som hanterar urvalet av variabeldatan. Utifrån det trycker vi de enkelsidiga bingotalongerna.
Idrottens Bingo förser Ale Tryckteam med filer som innehåller nummerserierna som sedan trycks variabelt. Det är viktigt att siffrorna hamnar rätt. Till exempel hålls det spel samtidigt i flera bingohallar, då är det extra viktigt att två spelare inte sitter med samma nummerkombinationer på sina brickor.
Det finns även flera olika varianter av brickorna. En 75-bricka, som många känner igen från Bingolotto, har 75 nummer på tre fält. Det finns även en 25-bricka med bara ett fält och en variant som har 90 nummer. Dessutom kan spelarna köpa häften med flera olika brickor, och dessa limmas och perforeras på tryckeriet.
På grund av de rådande restriktionerna så har det första halvåret knappast varit bingo för Ale Tryckteam. Sedan september har det tryckts runt 500 000 brickor, vilket är flera miljoner mindre än det hade gjorts ett vanligt år.
– Men när allt kommer i gång igen kommer det här vara ett viktigt uppdrag för oss, säger Jimmy Lundbäck.
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige