För tillfället ropas det inte många ”bingo” i landets bingohallar. Men när samhället börjar öppna upp mer igen räknar Ale Tryckteam med att kunna trycka miljontals bingobrickor per år, på uppdrag av Idrottens Bingo.
På ett tjugotal platser runtom i landet, från Gävle i norr till Malmö i söder, finns bingohallar som drivs av Idrottens Bingo. Tidigare tryckte koncernen Idrottens Spel bingobrickorna på sitt egna tryckeri, men sedan september 2020 ligger det arbetet på Ale Tryckteams bord.
– Vi är väldigt glada över att vi har fått det här uppdraget. Vi har gjort en del marknadsmaterial till Idrottens Bingo tidigare och är duktiga på variabeldata, så det här var ett jobb som passade oss bra, säger Jimmy Lundbäck delägare i Ale Tryckteam, som är en del av koncernen Svenskt tryck.
Hantera urvalet av variabeldatan
Själva trycket av talongerna är det inga konstigheter med, det är inte svårt rent trycktekniskt, enligt Jimmy Lundbäck. Det görs ett grundtryck med en offset-press och variabeltryck med en digital printer. Det som var lite av en utmaning för Ale Tryckteam var att ta fram en databas med unika nummerserier som ska användas vid tryckningen.
– Det vi har gjort är att bygga en applikation som hanterar urvalet av variabeldatan. Utifrån det trycker vi de enkelsidiga bingotalongerna.
Flera olika sorts brickor
Idrottens Bingo förser Ale Tryckteam med filer som innehåller nummerserierna som sedan trycks variabelt. Det är viktigt att siffrorna hamnar rätt. Till exempel hålls det spel samtidigt i flera bingohallar, då är det extra viktigt att två spelare inte sitter med samma nummerkombinationer på sina brickor.
Det finns även flera olika varianter av brickorna. En 75-bricka, som många känner igen från Bingolotto, har 75 nummer på tre fält. Det finns även en 25-bricka med bara ett fält och en variant som har 90 nummer. Dessutom kan spelarna köpa häften med flera olika brickor, och dessa limmas och perforeras på tryckeriet.
Betydligt högre kapacitet
På grund av de rådande restriktionerna så har det första halvåret knappast varit bingo för Ale Tryckteam. Sedan september har det tryckts runt 500 000 brickor, vilket är flera miljoner mindre än det hade gjorts ett vanligt år.
– Men när allt kommer i gång igen kommer det här vara ett viktigt uppdrag för oss, säger Jimmy Lundbäck.