Skyltföretag kompenserar fullt ut

PUBLICERAD: 22 mars 2021
UPPDATERAD: 22 mars
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax, bland de 200 solpanelerna som har installerats uppe på taket. Foto: Pressbild

I två år har arbetet pågått. Nu kan e-handlaren och skylttillverkaren Skyltmax kompensera 100 procent för sina koldioxidutsläpp. Först i branschen, enligt företaget.

Sedan 2008 har Skyltmax erbjudit skyltar på nätet. Dessa kan designas, och beställas på företagets sajter som täcker in större delen av världen. Verksamheten och produktionen är baserad i Landvetter, Göteborg.

Under två år har Skyltmax arbetat med att beräkna, reducera och kompensera för sina koldioxidutsläpp. De  kan nu kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet, och ett stort mål har uppnåtts, enligt Skyltmax vd John Eskilsson:

– Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.

Beräknar totala utsläpp

Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.

Klimatarbete  för skylttillverkaren som finns på närmare 20 marknader innebär att de beräknar alla sina koldioxidutsläpp. I nästa steg arbetar de för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp inte kan reduceras.

Satsning på material

Några av åtgärderna som gjorts är att de satsar på klimatsmartare material och kompenserar sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama. De har också installerat solpaneler på taket till sin fastighet.

Hållbarhetschef Ulrika Rosén och vd:n John Eskilsson hos Skyltmax.
”Först i branschen”

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax:

– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922