Skyltföretag kompenserar fullt ut

PUBLICERAD: 22 mars 2021
UPPDATERAD: 22 mars
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax, bland de 200 solpanelerna som har installerats uppe på taket. Foto: Pressbild

I två år har arbetet pågått. Nu kan e-handlaren och skylttillverkaren Skyltmax kompensera 100 procent för sina koldioxidutsläpp. Först i branschen, enligt företaget.

Sedan 2008 har Skyltmax erbjudit skyltar på nätet. Dessa kan designas, och beställas på företagets sajter som täcker in större delen av världen. Verksamheten och produktionen är baserad i Landvetter, Göteborg.

Under två år har Skyltmax arbetat med att beräkna, reducera och kompensera för sina koldioxidutsläpp. De  kan nu kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet, och ett stort mål har uppnåtts, enligt Skyltmax vd John Eskilsson:

– Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.

Beräknar totala utsläpp

Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.

Klimatarbete  för skylttillverkaren som finns på närmare 20 marknader innebär att de beräknar alla sina koldioxidutsläpp. I nästa steg arbetar de för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp inte kan reduceras.

Satsning på material

Några av åtgärderna som gjorts är att de satsar på klimatsmartare material och kompenserar sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama. De har också installerat solpaneler på taket till sin fastighet.

Hållbarhetschef Ulrika Rosén och vd:n John Eskilsson hos Skyltmax.
”Först i branschen”

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax:

– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.

 

Läs vidare

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Inprint flyttar till större lokaler nästa år

Skylt- och dekorföretaget Inprint i Uppsala står inför en spännande förändring då de flyttar till en helt ny stadsdel. De nybyggda lokalerna erbjuder inte bara dubbelt så mycket utrymme utan också närhet till lokala kunder och motorvägen till klienter i Stockholm.
inprint-efongo-2019-liggande

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.
FotoJet-(25)

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1