Skyltföretag kompenserar fullt ut

PUBLICERAD: 22 mars 2021
UPPDATERAD: 22 mars
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax, bland de 200 solpanelerna som har installerats uppe på taket. Foto: Pressbild

I två år har arbetet pågått. Nu kan e-handlaren och skylttillverkaren Skyltmax kompensera 100 procent för sina koldioxidutsläpp. Först i branschen, enligt företaget.

Sedan 2008 har Skyltmax erbjudit skyltar på nätet. Dessa kan designas, och beställas på företagets sajter som täcker in större delen av världen. Verksamheten och produktionen är baserad i Landvetter, Göteborg.

Under två år har Skyltmax arbetat med att beräkna, reducera och kompensera för sina koldioxidutsläpp. De  kan nu kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet, och ett stort mål har uppnåtts, enligt Skyltmax vd John Eskilsson:

– Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.

Beräknar totala utsläpp

Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.

Klimatarbete  för skylttillverkaren som finns på närmare 20 marknader innebär att de beräknar alla sina koldioxidutsläpp. I nästa steg arbetar de för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp inte kan reduceras.

Satsning på material

Några av åtgärderna som gjorts är att de satsar på klimatsmartare material och kompenserar sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama. De har också installerat solpaneler på taket till sin fastighet.

Hållbarhetschef Ulrika Rosén och vd:n John Eskilsson hos Skyltmax.
”Först i branschen”

Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax:

– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.

 

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)