I två år har arbetet pågått. Nu kan e-handlaren och skylttillverkaren Skyltmax kompensera 100 procent för sina koldioxidutsläpp. Först i branschen, enligt företaget.
Sedan 2008 har Skyltmax erbjudit skyltar på nätet. Dessa kan designas, och beställas på företagets sajter som täcker in större delen av världen. Verksamheten och produktionen är baserad i Landvetter, Göteborg.
Under två år har Skyltmax arbetat med att beräkna, reducera och kompensera för sina koldioxidutsläpp. De kan nu kalla sig en 100 procent klimatkompenserad verksamhet, och ett stort mål har uppnåtts, enligt Skyltmax vd John Eskilsson:
– Det har varit ett stort mål för oss, men det är bara början på vårt arbete. Nu har vi som mål att varje år framöver vidta åtgärder som gör att vi minskar vår totala koldioxidpåverkan per omsatt krona.
Beräknar totala utsläpp
Företaget har tagit hjälp av Tricorona Climate Partner för att beräkna sina totala utsläpp och har därefter kunnat arbeta efter en åtgärdsplan. För att beräkna och rapportera sina utsläpp har Skyltmax följt den internationella standarden, GHG-protokollet.
Klimatarbete för skylttillverkaren som finns på närmare 20 marknader innebär att de beräknar alla sina koldioxidutsläpp. I nästa steg arbetar de för att minska dessa och till sist kompenserar för de utsläpp inte kan reduceras.
Satsning på material
Några av åtgärderna som gjorts är att de satsar på klimatsmartare material och kompenserar sina utsläpp genom ett certifierat skogsprojekt i Panama. De har också installerat solpaneler på taket till sin fastighet.
”Först i branschen”
Ulrika Rosén, hållbarhetsansvarig på Skyltmax:
– Vi är stolta över att vara först i branschen med att bli ett 100 procent klimatkompenserat företag. Det är ett gediget arbete vi har utfört där vi har granskat och mätt alla våra utsläpp genom hela verksamheten, både direkta och indirekta. Det inkluderar allt från tillverkningsprocessen, transporter och skyltmaterial till hur våra medarbetare tar sig till jobbet. Allt tas med i beräkningarna.