De båda systrarna Screenbolaget och Realtryck tog ett tufft beslut när corona kom. Allt fokus skulle läggas på att fortsatt serva fasta kunder. Och det gav resultat. Även om resultatet minskade så klarade båda bolagen att visa svarta siffror för 2020.
– Vi är stabila ekonomiskt, så vi kunde välja en strategi där vi fokuserade på existerande kunder, berättar vd Patrick Nermark när Sign&Print frågar honom om hur det senaste året gått.
– Visserligen har några produkter minskat. Textil och reklamartiklar har till exempel halverats och beställningar för mässor och event har i stort sett uteblivit. Kampanjerna kring ett framskjutet OS och andra arrangemang har också uteblivit. Men butikerna har efterfrågat fler och nya produkter, så sammantaget har vi klarat oss, även om vi också utnyttjat de statliga stöden.
– Vår strategi har varit att satsa på våra vanliga produkter för att serva våra vanliga kunder istället för att satsa allt på plexiglas till butiker. Men till våra kunder har vi naturligtvis levererat mycket plexiglas och klistermärken på golv och på alla möjliga sätt – utomhus, på marken, rollups etc. Men vi har inte jobbar stenhårt på att ta fram just coronaprodukter.
Patrick Nermark säger att det är en stor mängd olika produkter och beläggningar som krävs för att göra rätt skyltar för olika behov. Det är mycket kunnande som byggts upp under åren. Han berättar också att wrappingen tuffat på bra. De håller bland annat på att nu avsluta 62 bilar till SEB.
Sign&Print frågar kring arbetet till event, motorsport och arenor, där bolagen normalt har stora leveranser.
– 95 procent av det arbetet ligger nere. Jag känner verkligen med de aktörerna, som har det så oerhört tufft, medan vi själva kunnat flytta runt i produktionen. Som väl är har vi fler ben att stå på.
Avslutningsvis ber jag om tips till produkter att köpa in nu.
– Inför sommaren och med tanke på Screenbolagets bakgrund: T-shirt, T-shirt, T-shirt och åter T-shirt, är Patrick Nermarks givna svar.