tisdag 13. april – vecka 15
Antalis försäljningschef Jonas Palmgren. Foto: Peter Ollén
– Storformat och förpackning är våra tillväxtområden.
Det säger Jonas Palmgren, som är försäljningschef på Antalis, när vi ber honom kommentera nedgången under pandemin. Minskningen inom storformat ser han som tillfällig. När samhället öppnar upp så kommer också efterfrågan på material för storformat att öka igen.
– Vår emballagesida som jobbar med industrial packaging har kunder som har tillväxt. E-handel går så fruktansvärt bra. Nu börjar det bli en råvarubrist eftersom e-handeln och transporter har vuxit så under det senaste året. Så vi märker en jättestor skillnad i efterfrågan, vilken redan före pandemin var stor.
– Mycket wellpapp tillverkas i Polen och Sverige. Ser du på dem så är alla fullbokade. Som grossist kan det vara svårt att få tag på rätt råvara.
Jonas Palmgren säger att en del av Antalis strategi är att växa just inom packaging. Han konstaterar också att Antalis, som finns i stora delar av Europa och övriga världen, är den enskilt största grossist inom packaging i många länder.
– Vi har en långsiktig strategi om att växa inom det här området. Vi ser en ljus framtid för packaging.
Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige