Tre spår för virtuellt Drupa

Drupa-mässan som vi känner den pågår 20-23 april som en virtuell mässa. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Även om Drupa inte kan äga rum som en fysisk mässa bjuds det under fyra dagar in till presentationer och nätverkande. Intresserade kan ta reda på den senaste tekniken från utställare, delta i föreläsningar eller möta tillverkare, leverantörer eller partners i virtuella rum.

Mässarrangemanget med inriktning på den grafiska tryckindustrin vilar på tre huvudpelare: I “Exhibition Space” presenterar de över 200 registrerade utställarna sina senaste produkter, lösningar och tjänster. I individuella montrarna ges också information om företagsrepresentanter som kan kontaktas direkt eller via “matchmaking”, liksom om föreläsningsformat och planerade live-webbsessioner där utställarna ger en mer detaljerad inblick i sina innovationer och marknadstrender.

Ett konferensområde

”Conference area” är den andra stora pelaren. Här handlar det om öppningstal, paneldiskussioner och  utställares webbsessioner som kretsar kring kunskapsutbyten, aktuell utveckling och trender. Öppningsanförandena i konferensprogrammet inleds varje dag med en internationell huvudtalare.

I två föreläsningar av den bästsäljande författaren och konsulten Michael Gale från Wall Street Journal, kretsar allt kring artificiell intelligens och hur den kan användas för att aktivera företagstillväxt. Den andra huvudtalaren är britten James Sommerville, en stjärndesigner som bland annat hjälpte till att forma det ikoniska varumärket Coca-Cola.

Konferensprogrammet innehåller många föreläsningar och paneldiskussioner. Foto: Messe Düsseldorf / MaximillianBeck

Hållbarhet och e-handel

Alla programpunkter i konferensområdet beräknas löpa under totalt 43 timmar. När det gäller innehållet är fokus på aktuella ämnen som hållbarhet, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, e-handelskonsumtion med mera.

Möten och nätverkande

Den tredje pelaren i virtuell drupa handlar helt och hållet om nätverkande. I “Matchmaking Plaza” kan besökare som har registrerat sig kontakta tillverkare, branschexperter och partners – och gå till möten i virtuella rum.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: