Även om Drupa inte kan äga rum som en fysisk mässa bjuds det under fyra dagar in till presentationer och nätverkande. Intresserade kan ta reda på den senaste tekniken från utställare, delta i föreläsningar eller möta tillverkare, leverantörer eller partners i virtuella rum.
Mässarrangemanget med inriktning på den grafiska tryckindustrin vilar på tre huvudpelare: I ”Exhibition Space” presenterar de över 200 registrerade utställarna sina senaste produkter, lösningar och tjänster. I individuella montrarna ges också information om företagsrepresentanter som kan kontaktas direkt eller via ”matchmaking”, liksom om föreläsningsformat och planerade live-webbsessioner där utställarna ger en mer detaljerad inblick i sina innovationer och marknadstrender.
Ett konferensområde
”Conference area” är den andra stora pelaren. Här handlar det om öppningstal, paneldiskussioner och utställares webbsessioner som kretsar kring kunskapsutbyten, aktuell utveckling och trender. Öppningsanförandena i konferensprogrammet inleds varje dag med en internationell huvudtalare.
I två föreläsningar av den bästsäljande författaren och konsulten Michael Gale från Wall Street Journal, kretsar allt kring artificiell intelligens och hur den kan användas för att aktivera företagstillväxt. Den andra huvudtalaren är britten James Sommerville, en stjärndesigner som bland annat hjälpte till att forma det ikoniska varumärket Coca-Cola.
Hållbarhet och e-handel
Alla programpunkter i konferensområdet beräknas löpa under totalt 43 timmar. När det gäller innehållet är fokus på aktuella ämnen som hållbarhet, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, e-handelskonsumtion med mera.
Möten och nätverkande
Den tredje pelaren i virtuell drupa handlar helt och hållet om nätverkande. I ”Matchmaking Plaza” kan besökare som har registrerat sig kontakta tillverkare, branschexperter och partners – och gå till möten i virtuella rum.