Registrering öppnar för besökare till Packnorth

PUBLICERAD: 15 april 2021
UPPDATERAD: 15 april
Daniel Wahlgren ser ett stort intresse för förpackningsmässan Packnorth. Foto: Claes Nordström

Alla i förpackningsbranschen får chans att mötas när digitala mässan Packnorth hålls 10–12 maj. Från och med fredag 16 april kan besökare registrera sig gratis till mässan.

Systermässan Sign&Print Connect hade sin debut 9-11 februari i år och lockade över 3 500 besökare och ett 40-tal utställare. Den digitala mässan ämnad för den grafiska industrin bjöd på presentationer och världsnyheter – sammanlagt 558 produktnyheter – för bland annat skyltar och storformat, tryck, print och efterbehandling.
Nu tas konceptet vidare med en digital mässa för hela förpackningsindustrin. 10-12 maj arrangeras Packnorth av AGI Publishing house och Pack Sweden.

Registreringen till mässan öppnar 16 april. Genom att registrera sig får besökare gratis tillgång till mässutbudet och alla presentationer som rullar under tre dagar. Redan innan mässan startar kan besökare bekanta sig med alla utställarföretagens egna digitala montrar, och se hålltider för presentationerna.

Täcker in hela förpackningskedjan

Packnorth samlar tillverkare, återförsäljare och leverantörer inom förpackningsdesign, material, utrustning, teknik samt automations- och logistiklösningar. Mässan tar sikte på att ge besökarna de senaste innovationerna inom hela förpackningskedjan.

Daniel Wahlgren, mässansvarig, säger att mässan är ett ypperligt tillfälle för förpackningsindustrin att träffas när det fysiska mötet inte är möjligt i större skala. Samtidigt poängterar han att ingen i dagsläget vet hur länge vi kommer att dras med dessa osäkra tider (läs covid-19-pandemin). Han säger att Packnorth blir en samlingsplats för hela förpackningsindustrin:

– Istället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk får företag nu en riktig chans att nå ut till nya potentiella kunder, säger Daniel Wahlgren.

Digitalt – utan begränsningar

Han säger att en övergång håller på att ske från fysiska mässor och event till digitala. Det sker kanske inte över något år, men hur ser det ut om fem år? Om tio år? En sak är säker, den pågående pandemin har snabbat på det hela.

– Med vårt kontaktnätverk når vi alla besökare som normalt kommer till de fysiska mässorna, och mer därtill. Det fina är att vi alla inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till storstäderna för att vara med. Det blir enkelt för företag att visa upp sina nyheter och vad de är bra på, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller något annat nordiskt land.

Hur är intresset för mässan?

– Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Digitalt är en väg som andra evenemang också har gått mot – detta tillsammans med lite efterforskning har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår.

– Vår förväntan är att vi kommer att få tusentals besökare. Vi siktar på strax över 5 000 besökare, och det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare.

Besökare får ta del av produkt- och företagspresentationer som rullar under tre dagar. De kan också besöka utställarnas digitala montrar och få direktkontakt med företagens representanter för frågor eller en personlig visning av produkter.

Varför ska man besöka mässan?

– Du får möjlighet att träffa massor av aktörer i förpackningsindustrin på ett coronasäkert sätt. Det blir spännande livepresentationer från medverkande organisationer och utställare. Det senaste i produktväg och fokus på förpackningsfrågor som genomsyrar branschen; miljö, hållbarhet, materialval och automation. Allt på ett och samma ställe. Och framför allt får du chansen att möta människor – ta personlig kontakt med företagens experter inom det du är intresserad av – precis som i en vanlig fysisk mässmonter.

Hur ser mässans plattform ut?

– Vi har tagit fokus på användarvänlighet för både utställare och mässbesökare. Utställarföretagen kan lätt navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra livepresentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

 

 

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)