tisdag 16. augusti – vecka 33
Etikettpressen AccurioLabel 230 har fått ett antal produktivitets- och kvalitetsförbättringar sedan den förra modellen. Foto: Pressbild
Konica Minolta är kanske inte ett varumärke som i första hand förknippas med förpackningsindustrin. Det vill företaget ändra på. Ett sätt är att synas i ett sammanhang som Packnorth, säger Mikael Pettersson, produktchef Industrial Printing Norden.
– Många i förpacknings- och tryckeribranschen tror att vi i huvudsak är en försäljare av kopieringsmaskiner. Men vi har både maskiner och kunskap att räkna med när det gäller förpackningar, och det vill vi visa, säger Mikael Pettersson.
Under Packnorth-mässan kommer Konica Minolta visa upp ett flertal maskiner som kan vara intressanta för förpackningsindustrin. Först och främst arkmatade inkjet-pressen AccurioJet KM-1 i 50/70-format.
– Det är en intressant maskin eftersom den har många förpackningsapplikationer. Den har uv-färger som kureras med led-teknik och den kan göra 3 000 B2-tryck i timmen, berättar Mikael Pettersson.
Mikael Pettersson, produktchef Industrial Printing Norden. Foto: Arkiv/Claes Nordström
På programmet står demonstrationer av fler inkjet-maskiner, närmare bestämt instegsmodellen PKG-675i. En digital förpackningsmaskin för wellpapp och kartong med vattenbaserat bläck som klarar från 0,15 till 15,8 millimeters tjocklek. En kompakt maskin som är anpassad för korta serier.
– Den passar för förstansade kartonger, till exempel för att trycka på pizzakartonger. Det är en perfekt maskin för företag som är verksamma inom den växande e-handeln, för att göra egna loggor på förpackningar bland annat.
Vidare visas etikettpressen AccurioLabel 230 som har fått ett antal produktivitets- och kvalitetsförbättringar sedan den senaste modellen. En rulle till rulle-skrivare för alla typer av etikettmedia, förutom värmekänsliga material. Maskinen stödjer mediebredder på 250 och 330 millimeter med en rulldiameter upp till 620 millimeter.
Besökarna på Packnorth kan även ta del av Konica Minoltas sortiment av efterbehandlingsmaskiner. Bland annat laserskäraren Motion Cutter från tyska The Media House som finns i två storlekar, 20 eller 23 tum. Med denna är det möjligt att göra allt ifrån toppstansade etiketter på ark till hyllvippor och förpackningar. När det gäller förädling visas även MGI JETvarnish 3D Web, som är rullmatad, och arkmatade MGI JETvarnish 3D Evo. Båda lackerar och folierar partiellt.
Mikael Pettersson säger att Konica Minolta haft en strategi att slå sig in i förpackningsbranschen sedan KM1 lanserades 2016 och den efterföljande JETvarnish-serien.
– Vi börjar vinna marknadsandelar i USA och i mellersta och södra Europa, även om det går långsamt. Förhoppningen är att snabba på den utvecklingen, inte minst i Norden, säger Mikael Pettersson.
Mer information och anmälan till Packnorth finns här.
Hastighet, kvalitet och tillförlitlighet. Det är tre ord som Ricoh använder för att beskriva nya Ricoh Pro VC7000e, en helautomatisk press som bygger vidare på tidigare rullskrivare i serien med kontinuerlig inkjetteknik.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. augusti, 2022
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige