Hastighet och färgrymd i fokus för Mimaki

PUBLICERAD: 22 april 2021
UPPDATERAD: 22 april
Simon Nyman, produktansvarig för print hos Signcom. Foto: Claes Nordström/Arkivbild

Mimaki lägger till två snabba och färgstarka planskrivare med led-uv-teknik i sin produktportfölj. Nya modellerna JFX600-2513 och JFX550-2513 är konstruerade för höga hastigheter och hög produktivitet, enligt tillverkaren.

De nya maskinerna är bland annat utrustade med betydligt fler skrivhuvuden än sina föregångare. Detta gör att JFX600-2513 är mer än 300 procent och JFX550-2513 över 150 procent snabbare än tidigare modeller.

En sexfärgskonfiguration ska ge mer livfulla och intensiva färger, bland annat för att passa skyltning såväl inomhus som utomhus. Både JFX600-2513 och JFX550-2513 har en utskriftsbredd på upp till 2,5 gånger 1,3 meter och en tjocklek på 6 millimeter vilket gör dem kompatibla med skyltproduktion i standardstorlek.

Direkt-till-substratfunktioner möjliggör också utskrift på harts, trä , glas och metall. Vidare kan båda modellerna utföra flerskiktad utskrift för struktureffekter till taktila applikationer och för dekor.

De nya modellerna kommer ut på marknaden efter sommaren.
Högre hastigheter och fler färgrymder

De två nya modeller stöder även Mimakis MDL-kommando som gör det möjligt att fjärrstyra maskinen och integrera dem i ett automatiserat arbetsflöde. De kommer att finnas tillgängliga på marknaden efter sommaren. Simon Nyman, produktansvarig för print hos återförsäljaren Signcom, hoppas att världen då börjat gå tillbaka till ett mer normalt tillstånd igen.

– Tänk vilken kickstart med printhastigheter på upp till 200 m2/h (JFX600-2513) och 100 m2/h (JFX550-2513), med dess 16 respektive 8 printhuvuden. Med högre hastigheter samt fler färgrymder och mediaalternativ öppnas en ny värld av möjligheter. Mimaki har återigen flyttat fram gränserna för vad som är möjligt, säger Simon Nyman i ett pressuttalande.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)