
En ny nordisk konstellation tar form när tre företag väljer att ingå ett tätt samarbete.
– Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra bättre tillsammans. Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba, säger Håkan Kindström, vd för Inplastor.
Tryckleverantören Inplastor, det varumärkesbyggande företaget Ad Republic och Brigo, global leverantör av säljstödsmaterial. Tillsammans bygger de vidare inför framtiden. Målet är att vara en av Nordens största aktörer inom företags- och varumärkesprofilering, skriver företagen i ett pressutskick och uppger att den totala årsomsättningen för konstellationen till en början är mer än 360 miljoner kronor.
Ska ge bättre spårbarhet
För Ad Republics del, ett företag som omsätter 30 miljoner kronor, blir det ett led i profileringsföretagets fortsatta expansion och samarbetet med Inplastor ska ge utökad kontroll och spårbarhet i produktionsprocessen och inom råmaterialflöden.
Utbyggnad av lokaler
Inplastor förvärvade under 2020 Plastic Printing. Motalaföretaget bearbetar och trycker på de flesta plastmaterial. I huvudsak använder de screentryck och offset men har också byggt ut med hållbar digital tryckteknik samt diverse utrustning för efterbehandling.
– Den satsning som Inplastor gjort med utbyggnad av produktionslokalerna och investeringar i tryck- och efterbearbetningsutrustning görs uteslutande för att tillfredsställa våra behov av såväl styckestillverkning som volymproduktion. Satsningen är både glädjande och ett bevis på Inplastors ambition, säger Per Frykedal, vd för AdRepublic.
– Byggandet av vår gemensamma framtid är redan i gång! Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra bättre tillsammans. Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba, säger Håkan Kindström, vd för Inplastor, i ett uttalande.

En global leverantör
Edward Andrén, försäljningschef på Brigo säger att de är övertygade om att samarbetet hjälper Ad Republic och Inplastor att komma längre. Sedan många år är de en global leverantör av säljstödsmaterial till många biltillverkare i världen.
– Vi levererar till över 110 länder, säger han.