Förpackningskonsulter intar mässa

Christian Håkansson, Linnea Delén och Niclas Björkholtz finns i montern hos AFRY. Foto: Pressbild

AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När Packnorth arrangeras 10–12 maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.

AFRY är en stor spelare med internationell verksamhet och runt 17 000 medarbetare. När man år 2019 köpte finska Pöyry ledde sammanslagningen till det nya namnet. Det är en sammanslagning av delar av de bägge företagens namn.

– Vi ser Packnorth som ett bra tillfälle att på en digital plats kunna informera om vårt erbjudande och därmed också generera lite leads. Det är ju snart sagt det enda fönster utåt, om vi undantar branschpressen, det finns inga fysiska mässor och andra event, säger Niclas Björkholtz.

– Både jag och Christian var inne som besökare på Sign&Print Connect och vi gillade det vi såg. Det var positivt att vara besökare, vi upplevde det som ett väldigt öppet forum där man enkelt kunde välja mellan presentationer och besöka företagens montrar. Vi tycker det är ett spännande upplägg.

Hållbarhet ett spår

Enligt Christian är målsättningen att köra två olika spår i AFRY:s presentationer på mässan, hållbarhet och förpackningstestning.

– Hållbarhetsfrågor är logiskt att ta upp i det här sammanhanget, det är ju mycket gångbart ord i dessa tider och det är ett ämne som man kan ha hur många infallsvinklar som helst på. Troligen kommer jag att fokusera på vikten av att se helheten, det går att få hur bra hållbarhetsiffror som helst beroende på var du börjar och slutar, men kan man inte visa helheten betyder det ingenting.

– Det gäller att ha ett helikopterperspektiv och se till att alla i värdekedjan är involverade och hjälps åt att nå målet. Viktigt att understryka här är att jag inte kommer att landa i budskapet om att undvika plast. Det är ett utmärkt material på rätt plats.

Se hela förpackningslösningen

Tyvärr finns det ju många missuppfattningar kring plastmaterialen något Niclas känner av i kontakter med företag.

– Jag blir inte sällan kontaktad av företag som säger att de vill att vi kommer och ser över deras plastförpackningar för de måste bli mer hållbara. Svaret är då att vi kan se på det men att det måste handla om att se på hela förpackningslösningen och se om den går att göra mer hållbar. Allt för många har mediabilden om den farliga plasten framför ögonen.

– En bra inledningsfråga att ställa är om man är ute efter upplevd eller faktisk hållbarhet. För ett par år sedan var det den upplevda som gällde, om det verkligen var hållbart var inte det primära, i dag ska hållbarhetsupplevelsen nästan alltid kopplas till fakta.

Vikten av förpackningstester

Temat om förpackningstestning kommer att hanteras av förpackningskonsulten Linnea Delén på AFRY. Hon kommer att berätta om hur man sätter upp tester, planerar och genomför dem och naturligtvis om vikten av att genomföra tester.

Både Niclas och Christian har goda förhoppningar på Packnorth-mässan 10–12 maj och hoppas på god respons och intressanta leads, inte bara från Sverige utan från hela Norden.

– Vi ser det här som en intressant test för utvärdering. Det kan nog lägga en grund till hur vi ska agera i framtiden, digitala lösningar blir ju allt vanligare, säger Christian.

 

Text: Bo Wallteg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: