Ökat fokus på små och exklusiva serier

PÅ Media vill fortsätta sin satsning på premiumtryck, säger vd:n Thomas Pall. Foto: PÅ Media

PÅ Media i södra Stockholm är trogna sina HP Indigo-pressar. När det var dags för en uppdatering så var valet självklart – en nyare modell av HP Indigo. Något som hjälpt företaget att fokusera på små och exklusiva serier i premiumtryck.

– Det har varit en medveten satsning ända sedan vi köpte vår första HP Indigo 2004 att satsa på premiumtryck. Volymen är inte det viktigaste utan att leverera kvalitativa produkter som kunderna är beredda att betala lite extra för, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media, som rymmer både tryckeri och produktionsbyrå.

När den tredje Indigo-tryckpressen gjort sitt och det var dags för en ny investering föll valet på ett beprövat kort, ännu en HP Indigo, av modell 5900 den här gången. Sommaren 2018 installerades den nya digitalpressen av återförsäljaren Visutech.

– När vi väl skulle göra en ny investering ville vi ha alla tillval vi kunde få för att verkligen få ett mervärde.

Vitt tryck en lyckosam investering

Ett tillval som företaget haft framgång med är det vita trycket, säger Thomas Pall.

– Med det kan vi trycka vitt på infärgad kartong, men även lägga en vit bas för att få fram riktigt kraftfulla färger. Det har varit en väldigt lyckosam investering.

Ett annat tillval som visat sig vara en bra investering är möjligheten att trycka smidigt på extra tjock kartong, framför allt till olika förpackningar. Eftersom det är en arkmatad tryckpress är det möjligt att trycka det mesta i pappers- och kartongväg som marknaden önskar. Den nya modellen klarar papper och kartong som är upp till 500 gram, jämfört med den tidigare varianten som hade en begräsning på runt 350 gram.

Synergieffekt med lamineringsmaskin och skärbord

Det har även blivit smidigare att trycka med Pantonefärger och maskinen är utrustad med sju stycken färgverk.

– Vi har återkommande uppdrag från kunder som vill ha till exempel en orange Pantonefärg, som inte hade varit möjlig att få fram med traditionellt fyrfärgstryck. Pantonefärgen finns alltid i maskinen vilket gör det snabbt och smidigt för kunden att beställa sina trycksaker.

Vid sidan om HP Indigo-pressen har företaget även investerat i en lamineringsmaskin och ett digitalt skärbord. Lamineringsmaskinen, en Komfi Amiga 52, innebär bland annat att det går att göra en digital foliering, så kallad sleeking. Och skärbordet från Summa har gjort det möjligt att skära ut figurstanstade trycksaker och variabelt tryck på ett effektivt sätt. Stansning var en tjänst som företaget tidigare fick köpa in.

– De tre investeringarna har inneburit en synergieffekt för oss. Genom att kombinera dem kan vi fokusera på det vi är starka på – mindre men exklusiva serier som kan göras snabbt utan att det kostar skjortan, säger Thomas Pall.

 

 

Varierade kundexempel

Det finns en rad illustrativa exempel på hur PÅ Media tack vare Indigo-pressen kunnat göra produkter med det där lilla extra. Ett sådant exempel är ett uppdrag åt Catella Corporate Finance, som i sin tur företräder Södra Teatern i Stockholm. Det resulterade i ett exklusivt prospekt med en låda vars lock kan öppnas genom att dra i en tofs. I lådan ligger en promemoria med en laminerad hårdpärm och stansat uttag. En screentryckt och guldfolierad sammetsyta ska återspegla ett scendraperi. Inlagan, omslaget till promemorian samt omslaget till locket på lådan är tryckt i Indigo-pressen. En limiterad upplaga levererades i handklädd låda till utvalda spekulanter för Södra Teatern.

Thomas Pall nämner ett annat exempel som blivit möjligt tack vare den nya tryckpressen. Den här gången åt Handelshögskolan i Stockholm som beställt personliga askar med plats för ett USB-minne. De handgjorda och klädda askarna med skuminrede trycktes med vit färg på svart papper, variabelt med mottagarens namn.

Ett ytterligare exempel är PÅ Medias egen marknadsföringsprodukt som togs fram i samband med att Indigo-pressen köptes in. En limiterad och numrerad inspirationsbok vars syfte är att hjälpa kunderna att se vad som är möjligt att göra. I boken finns exempel på allt ifrån tryck på “svåra” papper till vit färg på rött papper och mycket mer.

 

 

Trycksaker som sticker ut

Även om premiumtryck är en viktig del av PÅ Medias verksamhet så trycker man också mycket traditionella trycksaker, och det utgör omkring 70 procent av alla jobb. Men Thomas Pall säger att det är premiumsegmentet med förädlade exklusiva trycksaker och förpackningar som man vill fortsätta satsa på framåt.

– Vi vill att kunderna ska komma till oss för att ta fram kreativa och speciella produkter. Vi har en kreativ avdelning där antalet uppdrag växer.

– Vårt signum har blivit att inte bara se trycksaker som trycksaker. Vi vill jobba med produkter som väcker lite uppmärksamhet hos mottagaren, något som sticker ut. Vi vill även hjälpa kunder med uppdrag där en interaktion mellan fysiskt utskick och webben skapas.

Daniel Åhlberg.

Planskrivare står på önskelistan

För närvarande har PÅ Media åtta anställda och drivs av de två delägarna Thomas Pall och Daniel Åhlberg. Pandemiåret har inneburit ett lite lägre tempo i tryckeriet med fokus på framtida satsningar.

En sådan satsning är att se över möjligheterna för e-handel för vissa specialprodukter. Företaget var tidigt ute med en webbshop under eget varumärke och vill bygga vidare på detta. Det finns även planer på fler investeringar.

– Vi tittar på olika planskrivare som kan hantera styvare kartong och stora format. Än är ingenting spikat så vi får se vad det landar i. Framåt tror vi starkt på kombinationen av förpackningsproduktion och att utöka den kreativa avdelningen ytterligare, säger Thomas Pall.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: