Ökat tryck när tre företag blev ett

Thomas Liljegren och Daniel Hallingström drev tryckeri respektive mediaföretag som för tre år sedan tillsammans med ett profilföretag blev Tryck & Media. Foto: Tryck & Media

I maj 2018 bildades Tryck & Media efter en sammanslagning av tre Östgötaföretag. Bara första året ökade omsättningen från 3,6 till 12,5 miljoner kronor och målet är att växa ytterligare efter pandemin, med ett helhetskoncept inom tryck, profil och kommunikation. 

– Det har tagit lite tid att få tre företag att bli ett, men nu har vi kommit ur uppstartsfasen och in i tillväxtfasen. Vi jobbar mot samma mål och ser ljust på framtiden, säger Daniel Hallingström, projektledare inom försäljning, som tidigare ägde ett mediaföretag som gick in i Tryck & Media.

Han får medhåll av Thomas Liljegren som tidigare drev anrika Åtvidabergs Bok & Tryck. Nu är han produktionsansvarig för tryckeriet som fortfarande finns i Åtvidaberg. Vid uppköpet följde Thomas och två anställda med, medan den andra delägaren köptes ut.

– Vi trycker mycket medlemsblad och broschyrer, hederliga gamla trycksaker. Men även tidningar, både våra egna tidningar och på uppdrag av andra. Vi har en maskinpark som är flexibel för de flesta typer av jobb, berättar Thomas Liljegren.

För ett par år sedan köptes en rundprinter 360 in som kan trycka på till exempel flaskor.

Öppnat upp nya marknader

Tryck & Media gör allt ifrån offsettryck till digitaltryck och storformat, och har även en maskin för att fönstrera förpackningar. Uppköpet har inneburit betydligt mer jobb för tryckeriet.

– Volymerna har ökat drastiskt och vi har kommit in på marknader som vi inte varit på tidigare. Eftersom det är fler som säljer på Tryck & Media så kan vi också nå fler kunder. Vi har öppnat ett lokalt säljkontor i Västervik och det har varit väldigt lyckosamt för vår del, säger Thomas.

Företagets affärsidé är att vara en helhetsleverantör inom tryck, profil och kommunikation. Ett profilbolag ingick också i köpet när Tryck & Media bildades. Det är ett område som växt sedan starten.

– Tanken är att vi inte ska nischa oss utan ha en helhet. Det tror jag kunderna uppskattar också, att ha en kontakt in för flera olika typer av uppdrag, säger Daniel Hallingström och fortsätter:

– De som tidigare varit kunder i tryckeriet är kanske intresserade av profilkläder eller giveaways. Det kan bli synergieffekter.

Profiltrycket ökar

När det gäller profiltrycket så köptes en rundprinter 360 in för ett par år sedan som kan trycka på till exempel flaskor och muggar. Även försäljningen av arbetskläder och andra profilkläder ökar, och där handlar det om uppdrag både till föreningar och företag. Företaget har också börjat importera varor som används till profiltrycket för att han hand om hela kedjan.

På kommunikationssidan jobbar man med allt ifrån logotyper och fotografering till hemsidor. Även det är ett område som företaget tror kommer att växa framöver, framför allt produktionen av hemsidor.

Fönstreringsmaskin för förpackningar.

Lönsamhet inom fem år

Tryck & Media är med sina elva anställda en del av koncernen Germundia Holding AB som ägs av Per Lindqvist. I koncernen ryms även företag inom branscher som fastighet, livsmedel och miljö och sanering. Även om omsättningen ökat för Tryck & Media de första åren har resultatet visat på minus, framför allt på grund av stora investeringar, bland annat i en ny tryckpress. Vid det senaste bokslutet sattes målet att uppnå en omsättning på 18 miljoner kronor 2020. Sedan starten har målet varit att på sikt nå ett rörelseresultat på minst 15 procent. Där är man inte riktigt än.

– Det har varit stora utgifter i början på grund av investeringar i maskiner och personal. Per Lindqvist har haft som mål att vi ska bli lönsamma inom fem år så vi hinner etablera oss. Det går definitivt åt rätt håll och vi är glada för att han har valt att satsa, säger Daniel.

Redo för framtida utmaningar

Själva produktionen är samlad i Åtvidaberg, men det finns säljkontor i Linköping, Motala, Västervik och Kisa.

– Även om vi är ett ungt företag så har vi gedigen kunskap och erfarenhet tack vare att de uppköpta företagen har funnits länge i branschen, säger Daniel.

Det senaste året i pandemins spår har gått lite på sparlåga och delar av personalen har varit permitterade. Det har också varit tid för eftertanke om vägen framåt. Tryck & Media har gått över till ett nytt affärssystem från Summa och anställde i höstas en ny produktionschef.

– Vi vill anpassa oss för att vara redo för framtida utmaningar. Vi försöker spetsa alla områden för att bli så effektiva och lönsamma som möjligt. Och det ser positivt ut. Vi får nya kunder nästan varje vecka och och vi är duktiga på att behålla våra befintliga kunder, säger Daniel Hallingström.

 

Profilprodukter, som golfbollar med tryck, är en viktig del av Tryck & Medias verksamhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]