De ska växa med digitaltryckta etiketter

Per Carlsson hos Tingsryds Tryckeri hoppas att etikettproduktionen ska ta fart. Foto: Privatbild

Boktryck, offset och digitaltryck. Tingsryds Tryckeri kan bemästra alla tre. Härnäst är det etikettsidan som ska växa med hjälp av nya maskininvesteringar.
– Vi blir väldigt flexibla här nu med en digital printer, säger vd:n Per Carlsson.

Det småländska tryckeriet i Tingsryd med sina fem anställda är i startgroparna med sin satsning på digitaltryckta etiketter. Per Carlsson, ägare och vd för Tingsryds Tryckeri säger att han har haft tankar i drygt ett år på att investera i etikettmaskiner, mycket på grund av att allt fler önskemål från kunderna började komma.

– Vi har fått mycket förfrågningar så här i början och vi tror på detta. Anledningen är att jag har jobbat hårt med detta med företagen som finns på orten för att leverera etiketter till dem, säger Per Carlsson.

I maskinparken finns nu Konica Minoltas Accurio Label 230 för att skriva ut etiketter. Det är en digital rulle till rulle-skrivare anpassad för utskrifter av självhäftande etiketter i små till medelstora volymer. Accurio Label 230 kommer att skriva ut i symbios med en fristående efterbehandlingsmaskin, DC330MINI, från Grafisk Maskinfabrik som står för stansning och uv-flexo-lack i en enda plattform. En bra matchning, enligt Per Carlsson.

– Just nu har jag bara lack. Den går att bygga ut med folieringsverk och annat. Men allt är givetvis förenat med en kostnad. Jag har börjat med det enkla – det jag behöver. Men möjligheterna finns att sätta dit folieringsverk.

– Den kan stansa ut blanka etiketter till de som printar själva. Sedan trycker vi självklart etiketter själva och stansar.

Den nya stansmaskinen från Grafisk Maskinfabrik. Foto: Privatbild

Efterfrågan på etiketter är på uppåtgående, enligt Per.

– Vi ser en växande marknad och där handlar det framför allt till de i förpackningsindustrin och där kommer det etiketter på allting i dag.

– Vi blir väldigt flexibla här nu med en digital printer.

De båda maskinerna går att koppla ihop, men tryckeriet har valt att hålla dem isär.

– I och med att maskinen som stansar är dubbelt så snabb som printern som levererar 23 meter i minuten så valde vi att separera dem. I princip skulle man kunna köra med dubbla printrar, säger han och tillägger att en annan anledning är att de har gett etikettskrivaren ett eget utrymme för att skydda den mot sprutpulvret ute i tryckeriet.

Konica Minoltas etikettskrivare Accurio Label 230 har installerats hos Tingsryds Tryckeri. Foto: Privatbild

Under resterande delen av det innevarande året handlar det mycket om att utöka etikettverksamheten och få in jobb i de nya maskinerna.

– Min förhoppning är att vi ska växa med de här två maskinerna. Det traditionella trycket går sakta nedåt även fast det kanske aldrig kommer försvinna helt. Men just etiketter och förpackningar stiger bara. Det sitter en etikett på allt, säger han och fortsätter:

– Det är där vårt fokus ligger nu. Och självklart serva våra kunder med allt de behöver. Vi befinner oss i Kronobergs län i Småland. och här finns inte många tryckerier kvar längre. Alla är nedlagda eller uppköpta, säger Per Carlsson.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: