Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

PUBLICERAD: 16 juni 2021
UPPDATERAD: 16 juni
Svein Nilsen, vd för HS Copy & Skyltfabriken i Luleå, effektiviserar och sparar tid i fräsjobben med den nya maskininvesteringen. Foto: Pressbild

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Hos HS Copy & Skyltfabriken i Luleå blir skylt- och storformatsproduktionen allt mer betydande i verksamheten. Under många år har ett Zünd-bord av äldre modell stått för skärning av pappersmaterial och tyg och en CNC-maskin för de tyngre fräsjobben av plåt och plexiglas. Men Svein Nilsen, vd för företaget, berättar nu att de ersätter dem båda med ett splitternytt Zünd-bord, G3 XL-3200, som kommer med en ny kraftfull fräs som kan ta sig an även de tuffaste av jobb.

– Vi kommer att förenkla och ökar produktionshastigheten, säger han och svarar resolut på frågan om de också ser ett ökat behov och efterfrågan:

– Visst gör vi det!

Allt i en maskin

HS Copy & Skyltfabriken är en helhetsleverantör av trycksaker i stort men i stora drag är det mycket tryck och skärjobb av produkter för butiksinredning som går igenom produktionen. Vanliga material på storformatssidan är vinyl, plåt, plexiglas, tyg och papper. Det nya Zünd-bordet ska skära och fräsa sig igenom dem alla.

– Det blir lättare att hantera. Den skapar flera efterbehandlingsmöjligheter. Nu kan vi göra allt i en och samma maskin.

– Den är mycket kraftfullare än de andra två maskinerna vi haft, och framför allt snabbare. – Det är en ny fräs som fräser kraftigare och hårdare material jämfört med vad Zünd-borden har haft tidigare plus att den är automatiserad på ett helt annat sätt.

Luleåföretaget har investerat i ett G3 XL-3200-Zündbord för fräsning av den kraftigare sorten. Foto: Pressbild

Automationen han syftar på är bland annat lösningen Eye in the sky. Ett kamerasystem som övervakar arbetsbordet och automatiskt läser av registermärken för att få önskade mått och format i skärjobben. Svein Nilsen ser stora fördelar med lösningen:

– Det gör att vi kan automatisera flödet på ett helt annat sätt än vad vi har gjort fram till i dag då vi har haft manuell arbetskraft som har läst av hur ett jobb ska köras och trycker in olika mått och format för hur det ska bli i slutändan.

Har du räknat på hur mycket snabbare det kommer att gå jämfört med tidigare?

– Ungefär fyra till fem gånger snabbare.

Slipper att kalibrera

Olika skärjobb kräver olika verktyg. I maskinen finns ett integrerat system för att initialisera verktyg. Det gör att operatören kan spara tid och slipper kalibrera maskinen gång på gång.

– Den byter verktygen själv och ställer in exakta mått själv vilket vi har varit tvungna att göra manuellt tidigare.

Varför föll då valet på den schweiziska tillverkaren Zünds lösning? Han säger att det ungefär är som att jämföra en klocka som är tillverkad i Danmark med en som är tillverkad i Schweiz.

– Zünd står för en jättehög kvalitet och vi har ju haft ett Zünd-bord som vi har kört i många år. Det har vi varit jättenöjda med, hög service och hög tillförlitlighet kring att det fungerar, säger han och poängterar även att de befinner sig i Luleå:

– Vi ligger så pass långt ifrån deras servicekontor så vi behöver en maskinleverantör vi kan lita på och som fungerar. Men skulle maskinen av någon anledning inte fungera så kommer de ändå och servar.

[metaslider id=”215321″]

”Vi är nu så pass stora”

Svein Nilsen säger att de är totalt 19 personer på lönelistan och omsatte 23 miljoner kronor i senaste bokslutet. Orderingången är växande:

– Vi är nu så pass stora som vi är i norr. Vi har tagit de stegen som gör att kunden känner sig trygg att jobba med oss och vill utvecklas tillsammans med oss.

Affärsidén är att ta kunden i hand och följa dem genom hela resan. Från idé- och designstadiet till skyltproduktion och montering på fasader.

– Det pågår hela tiden en utveckling av nya produkter. De gamla traditionella skyltjobben blir färre och färre. Nu kommer det hela tiden nya designer på skylten. Vi bygger hela skylten från ax till limpa.

– Vi monterar allt färdigt till kunden och kopplar in strömmen med egna elektriker. De köper helhetslösningen från oss. Det är inte alla som har en sådan lösning.

Skylt- och storformatsproduktionen växer hos HS Copy & Skyltfabriken i Luleå. Foto: Pressbild
Positiv inför framtiden

Fjolåret 2020, med covid-19-situationen, tog de sig igenom utan någon större effekt på verksamheten.

– Jag är jätteglad att vi klarar oss igenom pandemin. Första året gick väldigt bra. Det var ett fint ekonomiskt år för oss och jag hoppas det fortsätter även i år. Än så länge ser det väldigt positivt ut med årets nyckeltal, säger Svein Nilsen.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.
_DSC0105

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)