Bokförsäljningen fortsätter uppåt

PUBLICERAD: 16 augusti 2021
UPPDATERAD: 16 augusti
Trenden med ökad bokförsäljning fortsätter. Foto: Pixabay

Försäljningen av böcker ökade med 10,2 procent under det första halvåret 2021, jämfört med samma period 2020. Ökningen avser både både tryckta och digitala böcker.

Bokförsäljningen steg med 8,7 procent, eller 384 miljoner kronor, under 2020. Första halvåret i år visar att trenden håller i sig.  Försäljningen ökade med 10,2 procent jämfört med samma period 2020.

Det visar halvårsstatistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

– Det är väldigt glädjande att se en så stor total försäljningsökning, särskilt med tanke på att det är en trend som håller i sig från helåret 2020. Extra roligt är att både tryckta och digitala format går bra, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen.

Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm är den som har sammanställt och analyserat statistiken.

– Försäljningsökningen ska ses i ljuset av en ökande försäljning under många år och stiger därmed från en redan hög nivå. Jämfört med till exempel första halvåret 2019 har försäljningen ökat med hela 18 procent.

Försäljningen ökar i digitala kanalerna medan en minskning ses i de fysiska bokhandlarna. Internetbokhandeln och digitala abonnemangstjänster ökade med 14,7 procent respektive 18,6 procent. Fysisk bokhandel och dagligvaruhandel minskade sin försäljning med 8,0 respektive 1,9 procent.

 

Läs vidare

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Elitidrottaren som trycker och graverar till bröllop

Jessica Ekvall lämnade tv-branschen för att få vara kreativ på riktigt. I villan utanför Stockholm har 25-åring byggt upp företaget Silver Leaf som trycker på allt från kläder till glas för alla tillfällen. Företaget har en särskild inriktning mot bröllop.
Silver-Leaf-collage

Storaffär: Åtta45 köper flera nya Canon-pressar

Åtta45 genomför stora investeringar i både nya digitala toner- och inkjet-pressar från Canon. Bolaget räknar med att satsningarna kommer ge betydande konkurrensfördelar.
åtta45-webb

Xeikon omorganiserar för att framtidssäkra

Xeikon ska omorganisera sin verksamhet "för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten", med en post-Covid förändring i konsumentbeteende och en resulterande nedgång i försäljning, kombinerat med högre löner och stigande energipriser, som har "satt företagets framtid i riskzonen". Det skriver tidningen Digital Labels & Packaging.
Xeikonx

Senaste nytt

Inprint flyttar till större lokaler nästa år

Skylt- och dekorföretaget Inprint i Uppsala står inför en spännande förändring då de flyttar till en helt ny stadsdel. De nybyggda lokalerna erbjuder inte bara dubbelt så mycket utrymme utan också närhet till lokala kunder och motorvägen till klienter i Stockholm.
inprint-efongo-2019-liggande

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.
FotoJet-(25)

Fujifilm visar upp sin nya torrtonerpress

Fujifilm ska visa upp sin nya tonerpress i Europa för första gången i början på 2024. Revoria Press GC12500 är en digitalpress som använder torrtonerteknologi.
Revoria_GC12500_III_R