fredag 12. augusti – vecka 32
Trenden med ökad bokförsäljning fortsätter. Foto: Pixabay
Försäljningen av böcker ökade med 10,2 procent under det första halvåret 2021, jämfört med samma period 2020. Ökningen avser både både tryckta och digitala böcker.
Bokförsäljningen steg med 8,7 procent, eller 384 miljoner kronor, under 2020. Första halvåret i år visar att trenden håller i sig. Försäljningen ökade med 10,2 procent jämfört med samma period 2020.
Det visar halvårsstatistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.
– Det är väldigt glädjande att se en så stor total försäljningsökning, särskilt med tanke på att det är en trend som håller i sig från helåret 2020. Extra roligt är att både tryckta och digitala format går bra, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen.
Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm är den som har sammanställt och analyserat statistiken.
– Försäljningsökningen ska ses i ljuset av en ökande försäljning under många år och stiger därmed från en redan hög nivå. Jämfört med till exempel första halvåret 2019 har försäljningen ökat med hela 18 procent.
Försäljningen ökar i digitala kanalerna medan en minskning ses i de fysiska bokhandlarna. Internetbokhandeln och digitala abonnemangstjänster ökade med 14,7 procent respektive 18,6 procent. Fysisk bokhandel och dagligvaruhandel minskade sin försäljning med 8,0 respektive 1,9 procent.
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige