Textiltryck kan hjälpa krisande bransch

PUBLICERAD: 17 augusti 2021
UPPDATERAD: 17 augusti
Textiltryck med inkjet skulle kunna vara ett sätt att svara på en förändrad marknad efter covid-19, enligt företaget Dover Digital Printing. Foto: Pixabay

Klädbranschen har drabbats hårt av pandemin med stängda butiker och konkurser som följd. En helt ny affärsmodell som baseras på digitalt textiltryck skulle kunna vända den trenden, enligt ett white paper som företaget Dover Digital Printing tagit fram.

Genomgången omfattar hur pandemin har påverkat klädindustrin och hur en digitaliserad tillverkning kan vara en hållbar väg framåt, med en helt annan affärsmodell.

Dover slår fast att branschen hade ekonomiska problem redan innan covid-19 lamslog världen. Utvecklingen har gått mot ett snabbt mode med ofta återkommande utförsäljningar och det faktum allt allt färre plagg säljs till fullpris. En utveckling som varit möjlig tack vare prispress på textilleverantörer, tryckerier och tillverkare. En ”trasig” affärsmodell, enligt Dover, som blev ännu tydligare i och med covid-19-pandemin.

Rapporten finns att ladda ner via Dovers hemsida.
Alternativ till screentryck

Samtidigt pekar företaget på att konsumenternas köpmönster har förändrats. Det handlar inte bara om att det säljs färre plagg till följd av att färre människor rör sig ute i samhället. Det finns även en ökad efterfrågan på hållbara kläder där framför allt unga ”röstar med plånboken”.

En lösning på problemet är enligt Dover att utnyttja fördelarna med digitaltryck på textil. I dag används ofta screentryck, en metod som är dyr, i synnerhet om det handlar om många olika färger och få plagg. Med digitaltryck, det vill säga textiltryck med inkjet, är det enklare att till exempel byta färg och trycka upp fler plagg med den färgen eller mönstret som går bäst. Framför allt handlar det om att det går att göra mindre upplagor med snabba designförändringar utan att kostnaderna blir för höga.

En mer hållbar modell

Enligt Dover kan digitaltrycket innebära en dramatisk minskning när det gäller behovet av att rea ut kläder till underpris och på så sätt erbjuda en ny mer hållbar affärsmodell som svarar på förändringarna på marknaden. Dessutom betyder digitaltryck en lägre vattenförbrukning och att produktionen inte behöver förläggas till låglöneländer i Asien.

Dover Digital Printings white paper finns att ladda ner här.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2