Vogue Scandinavia tog bort plasten och klädde in sitt modemagasin i en pappersförpackning. Det tilltagna förpackningskonceptet får nu en fjäder i hatten i form av designpriset Red Dot Design Award.
Sign&Print har tidigare skrivit om när Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti. Och de gjorde det med en papperbaserad förpackning runt tidningsmagasinet för att ersätt den traditionella plastförpackningen. Nu har modemagasinet belönats med Red Dot Award i tävlingskategorin Brands & Communication. Den globala designtävlingen Red Dot Award bedömde i år runt 20 000 produkter och projekt i olika tävlingskategorier.
Endast fiberbaserade material
Vogue Scandinavias vinnarförpackning finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition. Tillverkaren är Stora Enso och materialet som använts för att klä in modemagasinet är kartongkvaliteten Ensocoat, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.
För förvaring i hyllan
Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Ett medföljande bokmärke ska uppmuntra läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.
– Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka, säger professor Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, i ett uttalande.