Modemagasins nya kostym får designpris

PUBLICERAD: 27 augusti 2021
UPPDATERAD: 27 augusti
Modemagasin belönas med Red Dot Award. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia tog bort plasten och klädde in sitt modemagasin i en pappersförpackning. Det tilltagna förpackningskonceptet får nu en fjäder i hatten i form av designpriset Red Dot Design Award.

Sign&Print har tidigare skrivit om när Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti. Och de gjorde det med en papperbaserad förpackning runt tidningsmagasinet för att ersätt den traditionella plastförpackningen. Nu har modemagasinet belönats med Red Dot Award i tävlingskategorin Brands & Communication. Den globala designtävlingen Red Dot Award bedömde i år runt 20 000 produkter och projekt i olika tävlingskategorier.

Endast fiberbaserade material

Vogue Scandinavias vinnarförpackning finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition. Tillverkaren är Stora Enso och materialet som använts för att klä in modemagasinet är kartongkvaliteten Ensocoat, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.

För förvaring i hyllan

Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Ett medföljande bokmärke ska uppmuntra läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka, säger professor Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, i ett uttalande.

Senaste nytt

Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Det fanns inga nya maskiner hos Canon på Fespa, men istället låg fokus på att inspirera kunderna att skapa tillväxt genom arbetsflöden och automatisering, samt nya applikationer och lösningar – däribland uppdateringar för Colorado-serien.

canon_05
Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Läs vidare

Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Agfas nya flatbäddsskrivare Onset Panthera FB3216 är byggd för stora volymer och exceptionell hastighet. Dessutom kan maskinen leverera lackeffekter utan lack.

_DSC0097
Lackeffekter utan lack i Agfas nya planskrivare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar "prepressintelligens" i sjätte generationen av Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra.

_DSC0054
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering

På FESPA kommer Zünd att demonstrera hur en kombination av kraftfull skärteknik, intelligent mjukvara och innovativa lösningar för automatiserad materialhantering kan göra digital skärning både effektiv och mångsidig.

Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen
Kraftfull skärteknologi kombinerat med automatisering

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning