Modemagasins nya kostym får designpris

Modemagasin belönas med Red Dot Award. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia tog bort plasten och klädde in sitt modemagasin i en pappersförpackning. Det tilltagna förpackningskonceptet får nu en fjäder i hatten i form av designpriset Red Dot Design Award.

Sign&Print har tidigare skrivit om när Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti. Och de gjorde det med en papperbaserad förpackning runt tidningsmagasinet för att ersätt den traditionella plastförpackningen. Nu har modemagasinet belönats med Red Dot Award i tävlingskategorin Brands & Communication. Den globala designtävlingen Red Dot Award bedömde i år runt 20 000 produkter och projekt i olika tävlingskategorier.

Endast fiberbaserade material

Vogue Scandinavias vinnarförpackning finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition. Tillverkaren är Stora Enso och materialet som använts för att klä in modemagasinet är kartongkvaliteten Ensocoat, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.

För förvaring i hyllan

Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Ett medföljande bokmärke ska uppmuntra läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka, säger professor Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, i ett uttalande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: