Modemagasins nya kostym får designpris

PUBLICERAD: 27 augusti 2021
UPPDATERAD: 27 augusti
Modemagasin belönas med Red Dot Award. Foto: Pressbild

Vogue Scandinavia tog bort plasten och klädde in sitt modemagasin i en pappersförpackning. Det tilltagna förpackningskonceptet får nu en fjäder i hatten i form av designpriset Red Dot Design Award.

Sign&Print har tidigare skrivit om när Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti. Och de gjorde det med en papperbaserad förpackning runt tidningsmagasinet för att ersätt den traditionella plastförpackningen. Nu har modemagasinet belönats med Red Dot Award i tävlingskategorin Brands & Communication. Den globala designtävlingen Red Dot Award bedömde i år runt 20 000 produkter och projekt i olika tävlingskategorier.

Endast fiberbaserade material

Vogue Scandinavias vinnarförpackning finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition. Tillverkaren är Stora Enso och materialet som använts för att klä in modemagasinet är kartongkvaliteten Ensocoat, främst avsedd för lyxförpackningar och grafiska produkter. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.

För förvaring i hyllan

Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Ett medföljande bokmärke ska uppmuntra läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.

– Det är fantastiskt att Stora Enso och Vogue Scandinavia tar ställning och ansvar och ökar medvetenheten om de utmaningar som vi står inför idag. Tack vare den enastående kvaliteten på designen förmedlar projektet ett tydligt budskap som kan få människor att omvärdera sitt sätt att tänka, säger professor Peter Zec, grundare och vd för Red Dot, i ett uttalande.

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Agfas nya automationslösningar: Grizzlybjörn får robotsällskap

Agfa presenterar robotlösningar för inkjetskrivare och flatbäddspress. Innovationerna exemplifierar hur automatisering kan förändra högvolymsproduktion, enligt tillverkaren.
FotoJet - 2024-08-22T105125.299

Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.
Baggex

Jubilerande Scanpack gör storsatsning

I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319