Global satsning med lokal tillverkning

Henrik Müller-Hansen, vd för Gelato. Foto: Pressbild

Norska tryck- och logistikjätten Gelato tar in 240 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Pengarna ska bland annat användas för en global satsning på 3d-printing.

Gelato startades 2007 av Henrik Müller-Hansen. Bolaget beskriver sig som ett mjukvaruföretag som erbjuder on demand-tryck, utan att äga ett enda tryckeri. Gelato är i stället en plattform och ett nätverk för tryck- och logistiktjänster.

I dag finns företaget i 33 länder och säljer personaliserat tryck av bland annat tavlor, kläder, böcker och inredning. Affärsidén är att använda lokala producenter.

Skräddarsy tillverkningen

Investeringen innebär att företaget nu inte bara ska erbjuda trycksaker utan även produkter som tillverkats med additiv tillverkning. Vd:n Henrik Müller-Hansen kommenterar satsningen så här i ett mejlsvar:

– 3d-printing representerar nästa steg i hållbar hyperlokal tillverkning, vilket gör det lättare för tillverkare och globala företag att producera de skräddarsydda produkterna när och på den platsen de behöver dem. Något som sänker leveranstiden, svinnet, kostnaderna och koldioxidutsläppen.

Fler lokala e-handelsjobb

Detta sätt att ge en omedelbar tillgång till 3d-utskrifter för en stor andel av jordens befolkning via Gelatos plattform ska, enligt Henrik Müller-Hansen, bidra till en cirkulär, lokal ekonomi som ska revolutionera hur produkter produceras, levereras och konsumeras samtidigt som fler lokala jobb inom e-handeln kan skapas.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede av planeringen av vår lansering av 3d-utskrifter, och vi utforskar olika produktkategorier som sträcker sig från kläder och heminredning till delar och utrustning för industrin, utifrån våra kunders ambitioner, efterfrågan och fantasi.

Investeringspengarna ska även accelerera Gelatos intåg på den amerikanska och asiatiska marknaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: