
Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

I början av 2021 fick Kalmar Kuvert sitt stora nya klammersystem Duplo iSaddle och en helautomatisk maskin för skärning, bigning, och perforering, Duplo DC746. Investeringen uppgick till cirka två miljoner kronor. Det föll sig naturligt att uppdatera. Det forna klammersystemet började bli åldersdigert och det var dags att byta till ett nytt med en tillhörande plockstation för att exempelvis göra block och register.
– Det vi fastnade för var Quadients Duplo-system. Det är ganska flexibelt både när det gäller digitalt och offset. Man låser inte fast sig utan det hanterar både och. Det klarar också att köra liggande A4. Det gjorde att vi kände att det var dags att uppdatera, säger Ulf Andersson, marknadsansvarig hos Kalmar Kuvert, och lyfter fram maskinens flexibilitet och stabilitet.
– Du kan ha 10 000 broschyrer som är offsettryckta, eller 500 broschyrer som är digitaltryckta. Det spelar ingen roll.
Han säger att beläggningen har varit god i maskinen sedan den installerades.
– Vi är jättenöjda med maskinen. Framför allt så är det så otroligt korta ställtider. Quadient går ut i sin marknadsföring med att det tar max 60 sekunder, och det stämmer verkligen. Det tar ingen tid att ställa om maskinen inför ett nytt jobb.
Har vuxit organiskt
Broschyrframställningen har vuxit organiskt för Kalmar Kuvert. Som leverantör till tryckerier, varav vissa kanske har kastat ut sina offsetmaskiner, så kommer tryck, falsning och klamring av broschyrer på köpet.
– Det gör att vi som en gammal känd leverantör får ganska mycket sådana jobb också. Sedan har vi en del offentliga upphandlingar.
För att nämna en ganska stor upphandling nämner Ulf Andersson ett ramavtal med Kammarkollegiet som de vann ihop med ett gäng andra tryckerier.
Om de skulle klamra riktigt stora volymer på jämn basis så är det inte riktigt rätt maskin att välja. Förvisso är det inte ovanligt att de klamrar en order om 100 000 stycken eller producerar 4 500 stycken 16-sidiga A4.
– För oss räcker det för vi har inte den volymen att vi behöver en högre hastighet. Vi har heller inte riktigt tryckpressen för att kunna köra så många sidor heller, säger han och syftar på den fyrfärgade arkoffsetpressen med lackverk som står för de många tryckvolymerna. Hade det istället varit tal om en åttafärgspress som kan trycka på båda sidor av arket så hade det varit en annan femma och i så fall aktuellt med snabbare klamring. För de mindre volymerna kompletterar digitalpressen Kodak Nexpress hos Kalmartryckeriet.
Kör mycket visitkort
Den andra maskinen som installerades i samma veva, Docucutter Duplo DC746 är en digitalmaskin för att skära, biga och perforera. Den har en hastighet upp till 3 000 ark i timmmen och hanterar 110 till 350 grams papperstjocklekar. Maskinen kan även fås med en falsmodul.

– Vi kör otroligt mycket visitkort i den, men det kan också bli en del förpackningar framöver.
Kalmar Kuvert har i dag 29 anställda. Ett normalår omsätter de 45 miljoner kronor. Pandemiåret 2020 blev det omkring 10 procents tapp i försäljningen. Återhämtningen har redan visat sig.
– Nu är vi tillbaka igen på 2019 års siffror så vi går nog mot 45 miljoner i omsättning.
Specialitet är kuvert
I den dagliga produktionen är det civiltrycksaker, förpackningar och påtryck på färdiga standardkuvert som gäller. Men det stora särdraget gentemot andra i tryckeribranschen är att de specialtillverkar kuvert. Det kan vara helt infärgade kuvert, fönsterkuvert av olika slag och kuvert som sticker ut med udda papperskvaliteter, tryck och förädling. Kuvertbeställningar levereras till kunder i hela Sverige.
– Kuvert och civiltrycksaker är generellt lite minskande men specialtillverkningen av kuvert är fortfarande den största delen av omsättningen och sträcker sig uppåt 20 miljoner kronor, säger Ulf Andersson.
[metaslider id=”215994″]
Ett vanligt standardkuvert tillverkas från rullmaskiner. Hos Kalmar Kuvert sker tillverkningen enbart från ark. Kuvertmallarna stansas ur och viks sedan ihop efteråt.
– Vi är den enda tillverkaren kvar i Skandinavien som gör det här. Så många av våra kollegor i branschen är kunder till oss på den typen av produkter.
Han tror att efterfrågan på specialkuverten möjligen kan kan komma att ta stryk över tid, men det vanliga affärskuvertet för fakturering lever farligare.
– Specialtillverkade kuvert blir svårare att ersätta digitalt. Det är så pass unikt med DR-utskick som man verkligen sticker ut med. Där har vi inte sett någon stor dramatisk förändring.
– Vi kör stora upplagor också – en halv miljon eller en miljon affärskuvert – men vi vill inte bara ha den typen av jobb. Vi kör gärna allt från 500 stycken påkostade kuvert (infärgat, tryck och foliering) till enklare kuvert upp till en miljon.
Förpackningar med fyrfärg och lack
På förpackningssidan är det främst offsettryckta förpackningar som gäller. Offsetpressen som står för det mesta trycket installerades för tre år sedan.
– Vi köpte en fyrfärgsmaskin med lackverk just för förpackningsbiten för det är ofta man vill ha produkterna lackade med olika lösningar, blank, matt eller soft.
Företaget investerade för drygt fem år sedan i efterbehandlingslinjer för att kunna göra kartongförpackningar.
– Förpackningar har varit lite av en motvikt för att kunna växa lite. Om vi inte hade haft stansning och kapsellimning så hade vi förmodligen inte växt som vi har gjort heller, säger han och betonar att det framåt handlar om att skynda långsamt. Först och främst att vara en bra leverantör och inte bara jaga en ökande omsättning.
Förpackningssidan ska öka
I dag omsätter förpackningsområdet 8–9 miljoner kronor och försäljningskurvan pekar uppåt.
– Det vi ser vi växer i är förpackningar. Över tid skulle vi gärna vilja vidareutveckla det. Där har vi en maskinpark så att vi fortsatt kan växa. Men vi skulle gärna vilja hitta bättre lösningar för att bli duktiga på små upplagor också och att få bättre synergieffekter på intag.
– Där behöver vi nog växa lite till för att kunna se de riktiga synergieffekterna.

Det hindrar dem dock inte från att satsa på produktutveckling, och det finns många idéer att ta till i verktygslådan.
– Vi tittar hela tiden på vår produktflora och hur vi kan bredda. Innan pandemin kom kände vi att det var lite spretigt. Vi gjorde väldigt mycket grejer. Men tittar man tillbaka på 2020 så tror jag att vi vann på att ha den bredden, säger Ulf Andersson.