Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

PUBLICERAD: 10 september 2021
UPPDATERAD: 14 november
Emil Gillmor, försäljningsansvarig KA Olsson & Gems, ser precis som de andra återförsäljarna att efterfrågan på pvc-fritt ökar. Foto: Arkiv/Claes Nordström

ARTIKELSERIE. Pvc-fria folier är på frammarsch och efterfrågan ökar för varje år. De säljs ofta med lovord om att de ska ha samma hållbarhet och kvalitet som sina motsvarigheter med pvc, men kanske framför allt att produkterna ska vara en stor tjänst för miljön. Sign&Print har frågat återförsäljare, tryckerier, branschföreträdare och plastexperter om vad de tänker om pvc kontra pvc-fritt.

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Scandraft har precis som många av sina konkurrenter pvc-fria alternativ oavsett vilken produktgrupp det rör sig om, och har haft det länge. Anders Trillkott, vd för Scandraft, betonar att det handlar om en komplex och mångbottnad fråga.

– Det är en miljövänligare produkt, men inte en miljövänlig produkt. I vår bransch, precis som många andra, finns det alltid en påverkan på miljön. Vi ställer alltid frågan till kunden vad produkten ska användas till. Vilken prisklass gäller det, ska den sitta inomhus eller utomhus och hur länge ska den hålla? Då kan vi rekommendera kunden det bästa alternativet även ur miljösynpunkt.

Anders Trillkott, vd Scandraft.
Dyr råvara

För att tillverka till exempel printvinyler och laminat som ska sitta på tåg och bussar används polyuretan (PU-plast) eller polyolefin.

– Vinyler av PU har till och med längre hållbarhet än de med pvc, men de är också avsevärt mycket dyrare. Det är på grund av att råvaran är dyr att producera och det finns få tillverkare i världen, därför kostar den också mer, säger Anders Trillkott.

Han förklarar att en vinyl som ska sitta utomhus måste klara solens uv-strålar och att utsättas för väder och vind, därför tillsätts uv-absorbenter. Produkter med pvc klarar att hålla uv-absorbenter till skillnad från pvc-fria alternativ. Regeln är att ju mer uv-absorbenter, desto dyrare produkt.

– Pvc-fria produkter kan vara fantastiska och helt rätt val, framför allt om de sitter inomhus och så länge solen inte kommer åt dem. De har ett rimligt pris och medeltidsanvändningen ligger på 3-5 år, vilket får ses som bra, säger Anders Trillkott.

Lyssnar på de stora företagen

Joachim Wallgren försäljningschef på Hexis säger att de skandinaviska företagen varit tidigt ute med att satsa på pvc-fritt, och det är något som Hexis märkt av tydligt.

– Vi har kommit längre här uppe i Skandinavien än i Sydeuropa. Här i norr finns det en stor efterfrågan, det är något som slutkunderna verkligen vill ha.

Att fler stora multinationella företag börjar använda pvc-fria produkter kan i sin tur göra att priserna går ner. För när kvantiteterna går upp, så går priset ned.

– De stora företagen beställer otroliga kvantiteter och då lyssnar man på deras önskemål. I Sverige är det även många små företag som efterfrågar pvc-fritt.

Joachim Wallgren, försäljningschef Hexis.
”Jämförbara med pvc-vinyler”

Produkterna utan pvc blir allt fler, vittnar återförsäljarna om. Nu kan man till exempel göra en carwrapping helt pvc-fritt. Utvecklingen accelererar hela tiden och Joachim Wallgren ser det inte som omöjligt att de pvc-fria alternativen på längre sikt kommer att utkonkurrera pvc.

– Hur långt in i framtiden vi är då är svårt att svara på, men det kommer nya produkter hela tiden. Nu är de ofta dyrare, men det beror på att det fortfarande handlar om mindre kvantiteter som gör att priset på råvaror blir högre. Men jag är helt övertygad om att priset kommer att gå ner och att det kommer att hända mycket de kommande åren, säger han.

Även hos KA Olsson & Gems märks en ökad efterfrågan. Emil Gillmor, försäljningsansvarig på företaget, säger att utvecklingen på senare år gjort att pvc-fritt allt mer kommit på tapeten, framför allt med de stora drakarna, som H&M och Ikea, i spetsen.

– Pvc-fria alternativ är numera jämförbara med traditionella pvc-folier. De behöver inte vara dyrare och de är jämförbara när det gäller kvaliteten. Vissa produkter är till och med billigare, till exempel har vi en kampanjfolie som kostar mindre än en motsvarande pvc-folie. Själv känner jag att det är extra viktigt att det är pvc-fritt när det handlar om folier som bara används under några veckor eller månader, då de inom kort skall tas bort och slängas. Annat är det om folien skall sitta i 12-15 år, då känns det ”mer okej” om visar sig att enda alternativet skulle vara pvc, säger Emil Gillmor.

Gamla vanor

Även om hållbarheten och kvaliteten ofta är den samma så finns det fortfarande en skepsis hos kunderna. Både Emil Gillmor och Joachim Wallgren pekar på priset som en avgörande faktor, men även gamla vanor.

– Det finns nog en osäkerhet inför pvc-fria produkter, att man inte använt dem tidigare och det är lättare att gå i gamla hjulspår, säger Emil Gillmor.

– Tidigare var det inte samma sak att arbeta med en pvc-fri folie, men kvaliteten har blivit mycket bättre på senare år. Nu är det framför allt en kostnadsfråga, säger Joachim Wallgren.

Läs de andra två delarna i artikelserien här och här.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri