Tryckerierna: ”Volymerna börjar bli större”

PUBLICERAD: 14 september 2021
UPPDATERAD: 14 november
På Accus tryckeri i Malmö erbjuds kunderna enbart pvc-fria alternativ, när det är möjligt. Det berättar vd:n André Zandelin.

ARTIKELSERIE. Pvc-fria folier är på frammarsch och efterfrågan ökar för varje år. De säljs ofta med lovord om att de ska ha samma hållbarhet och kvalitet som sina motsvarigheter med pvc, men kanske framför allt att produkterna ska vara en stor tjänst för miljön. Sign&Print har frågat återförsäljare, tryckerier, branschföreträdare och plastexperter om vad de tänker om pvc kontra pvc-fritt.

Accus i Malmö ägnar sig i huvudsak åt skyltproduktion, men sedan fem år tillbaka har företag även printverksamhet, bland annat med folier. Redan från starten bestämde företagsledningen att man enbart skulle erbjuda pvc-fria alternativ i den mån den var möjligt.

– Vi jobbar mycket med återbruk, hållbarhet och att minska klimatpåverkan. Hela vårt upplägg går ut på att vi vill erbjuda bra miljöval, säger André Zandelin, vd för Accus.

Det innebär att Accus kunder enbart erbjuds pvc-fria folier, om det finns tillgängligt. Även om prislappen är något högre.

– Då finns det inte ett alternativ A och B att välja mellan, utan då är det den produkten vi har köpt in och erbjuder kunden. Men vi strävar efter att ha produkter som är fördelaktiga både ekonomiskt och miljömässigt.

– Vår erfarenhet är att de pvc-fria alternativen håller hög kvalitet och fungerar lika bra som pvc-folier. Däremot saknar vi vissa pvc-fria produkter, som till exempel folier till ljusskyltar.

Patrick Nermark, Realtryck.
Ökat från låg nivå

På Stockholmstryckeriet Realtryck upplever man att det har sett ett skifte de senaste åren mot mer pvc-fritt.

– Det har börjat ta fart på riktigt och det är framför allt de stora företagen som driver den utvecklingen. Tidigare har det har det varit ont om bra pvc-fria alternativ, men nu börjar volymerna bli betydligt större än för bara några år sedan. Från en låg nivå, ska tilläggas, säger vd:n Patrick Nermark.

Tryckerierna har inte alltid så mycket att säga till om i frågan, enligt Patrick Nermark.

– Vi är sist ut i ledet och rättar oss efter vad kunden vill ha. Vi är i alla fall inte den aktören som har störst påverkan på marknaden.

Svårt att avgöra miljöpåverkan

Den stora frågan som hänger i luften är om pvc-fria alternativ alltid är det bästa.

– Nej, det kan behövas pvc i vissa fall. Vi jobbar inte med folier till wrapping och liknande, men där kan jag tänka mig att det behövs en mer formbar pvc-folie med ftalater, säger André Zandelin.

Patrik Nermark poängterar att frågan är komplex och att branschen behöver ta ett större ansvar.

– Jag har jobbat med plastprodukter i många år och pvc har historiskt sett haft ett dåligt rykte. Det har pendlat fram och tillbaka vad som är bäst, pvc eller polypropen. Jag kan inte råda en kund vilken produkt som är bättre eller sämre. Men om kunden vill ha ett pvc-fritt alternativ så ska vi kunna erbjuda det. Leverantörerna har inte heller satt ner foten och tittat på produkternas livscykel, så det är svårt för oss att få svar på vilken produkt som är bättre ur miljösynpunkt, säger Patrik Nermark.

Priset avgörande

I utförarledet är det få kunder som efterfrågar pvc-fritt till butiksinredningar, mässor, event och liknande. Det är i princip bara de stora företagen som ställer sådana krav. Det säger Nicklas Bruske på företaget Skyltar & Sånt.

– På rak arm kan jag bara komma på ett företag som krävt att vi ska använda pvc-fritt, och det är H&M. Gör man inte det så åker man ut direkt, säger Nicklas Bruske.

Skyltar & Sånt jobbar som underleverantörer med allt ifrån reklambyråer till butikskedjor och eventbolag. Det kan vara reklamkampanjer till hamburgerrestauranger eller golvdekaler till mässhallar i samband med vaccinationer.

 

Slit och släng-produkt

Gemensamt för produkterna som företaget levererar är att de ofta används under en kortare tid, ibland bara några dagar. Därför är priset avgörande när det gäller materialvalet och intresset för pvc-fritt svalt.

– Pvc-fritt är så pass mycket dyrare och prispressen är stor, så tyvärr är det ofta det som avgör. Dessutom upplever vi att kvaliteten är sämre, att pvc-fria folier lättare går sönder till exempel.

– Personligen hoppas jag att kraven höjs så att företagen måste välja mer miljövänligt. Men även att det kommer fler alternativ, så det finns mer att välja mellan, säger Nicklas Bruske.

Läs de andra två delarna i artikelserien här och här

Läs vidare

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1