Tryckerierna: ”Volymerna börjar bli större”

På Accus tryckeri i Malmö erbjuds kunderna enbart pvc-fria alternativ, när det är möjligt. Det berättar vd:n André Zandelin.

ARTIKELSERIE. Pvc-fria folier är på frammarsch och efterfrågan ökar för varje år. De säljs ofta med lovord om att de ska ha samma hållbarhet och kvalitet som sina motsvarigheter med pvc, men kanske framför allt att produkterna ska vara en stor tjänst för miljön. Sign&Print har frågat återförsäljare, tryckerier, branschföreträdare och plastexperter om vad de tänker om pvc kontra pvc-fritt.

Accus i Malmö ägnar sig i huvudsak åt skyltproduktion, men sedan fem år tillbaka har företag även printverksamhet, bland annat med folier. Redan från starten bestämde företagsledningen att man enbart skulle erbjuda pvc-fria alternativ i den mån den var möjligt.

– Vi jobbar mycket med återbruk, hållbarhet och att minska klimatpåverkan. Hela vårt upplägg går ut på att vi vill erbjuda bra miljöval, säger André Zandelin, vd för Accus.

Det innebär att Accus kunder enbart erbjuds pvc-fria folier, om det finns tillgängligt. Även om prislappen är något högre.

– Då finns det inte ett alternativ A och B att välja mellan, utan då är det den produkten vi har köpt in och erbjuder kunden. Men vi strävar efter att ha produkter som är fördelaktiga både ekonomiskt och miljömässigt.

– Vår erfarenhet är att de pvc-fria alternativen håller hög kvalitet och fungerar lika bra som pvc-folier. Däremot saknar vi vissa pvc-fria produkter, som till exempel folier till ljusskyltar.

Patrick Nermark, Realtryck.

Ökat från låg nivå

På Stockholmstryckeriet Realtryck upplever man att det har sett ett skifte de senaste åren mot mer pvc-fritt.

– Det har börjat ta fart på riktigt och det är framför allt de stora företagen som driver den utvecklingen. Tidigare har det har det varit ont om bra pvc-fria alternativ, men nu börjar volymerna bli betydligt större än för bara några år sedan. Från en låg nivå, ska tilläggas, säger vd:n Patrick Nermark.

Tryckerierna har inte alltid så mycket att säga till om i frågan, enligt Patrick Nermark.

– Vi är sist ut i ledet och rättar oss efter vad kunden vill ha. Vi är i alla fall inte den aktören som har störst påverkan på marknaden.

Svårt att avgöra miljöpåverkan

Den stora frågan som hänger i luften är om pvc-fria alternativ alltid är det bästa.

– Nej, det kan behövas pvc i vissa fall. Vi jobbar inte med folier till wrapping och liknande, men där kan jag tänka mig att det behövs en mer formbar pvc-folie med ftalater, säger André Zandelin.

Patrik Nermark poängterar att frågan är komplex och att branschen behöver ta ett större ansvar.

– Jag har jobbat med plastprodukter i många år och pvc har historiskt sett haft ett dåligt rykte. Det har pendlat fram och tillbaka vad som är bäst, pvc eller polypropen. Jag kan inte råda en kund vilken produkt som är bättre eller sämre. Men om kunden vill ha ett pvc-fritt alternativ så ska vi kunna erbjuda det. Leverantörerna har inte heller satt ner foten och tittat på produkternas livscykel, så det är svårt för oss att få svar på vilken produkt som är bättre ur miljösynpunkt, säger Patrik Nermark.

Priset avgörande

I utförarledet är det få kunder som efterfrågar pvc-fritt till butiksinredningar, mässor, event och liknande. Det är i princip bara de stora företagen som ställer sådana krav. Det säger Nicklas Bruske på företaget Skyltar & Sånt.

– På rak arm kan jag bara komma på ett företag som krävt att vi ska använda pvc-fritt, och det är H&M. Gör man inte det så åker man ut direkt, säger Nicklas Bruske.

Skyltar & Sånt jobbar som underleverantörer med allt ifrån reklambyråer till butikskedjor och eventbolag. Det kan vara reklamkampanjer till hamburgerrestauranger eller golvdekaler till mässhallar i samband med vaccinationer.

 

Slit och släng-produkt

Gemensamt för produkterna som företaget levererar är att de ofta används under en kortare tid, ibland bara några dagar. Därför är priset avgörande när det gäller materialvalet och intresset för pvc-fritt svalt.

– Pvc-fritt är så pass mycket dyrare och prispressen är stor, så tyvärr är det ofta det som avgör. Dessutom upplever vi att kvaliteten är sämre, att pvc-fria folier lättare går sönder till exempel.

– Personligen hoppas jag att kraven höjs så att företagen måste välja mer miljövänligt. Men även att det kommer fler alternativ, så det finns mer att välja mellan, säger Nicklas Bruske.

Läs de andra två delarna i artikelserien här och här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]