Udda fågel i tryckeribranschen: ”Vi gillar problemlösning”

Bengt och Anders Pettersson på Mölndalstryckeriet Passet Screen gillar att ta sig an komplicerade tryckjobb. Foto: Claes Nordström

Hos Passet Screen sköter Bengt Pettersson det analoga trycket och sonen Anders kör digital storformat. Deras två avdelningar bidrar till synergieffekter och specialtryck dem emellan. Plantrycket växer och har svängt mer åt att trycka förpackningslådor till e-handeln, men på senare år har digitaltrycket seglat upp försäljningsmässigt hack i häl.

Bengt Pettersson, vd, startade Passet Screen 1986. Screentrycket har alltid varit navet i verksamheten. Några år in på 2000-talet såg Bengt att tryckkvaliteten började utvecklas till det bättre i de digitala maskinerna. I samma veva intresserade sig sonen Anders Pettersson allt mer för företaget och digitaltrycket i synnerhet.

Anders har vuxit upp med företaget och funnits där från och till. 2005 lärde han sig att trycka t-shirts och annat på textilavdelningen. Att uppdatera prislistor och sköta delar av administrationen har varit andra sysslor. Efter sina högskolestudier i statskunskap och juridik valde han att gå in heltid i företaget och utveckla digitaltrycksavdelningen.

Byggt upp maskinparken

Sedan 2011 har Anders ansvarat för att bygga upp storformatsavdelningen. Det började med en eco solvent-skrivare från Roland DG. Det blev snabbt en maskin till när den första var fullbelagd med jobb. För närmare fem år sedan investerades det i fler maskiner – en rullprinter med latexteknik från HP, ett stort Summa-skärbord samt en EFI Vutek-planskrivare med dubbla kanaler vitt. Den sistnämnda tittar dem på att snart byta ut:

– Vi har haft den i snart fem år och det är dags att byta ut den. Vi tittar på HP:s latexteknik och uv-led-maskiner. Grejen är att vi trycker så mycket olika saker. Det som har gjort att vi har vuxit så på storformat är att vi är ett screentryckeri i i botten. Vi är vana vid att ta in mycket udda jobb och det har spridit sig även till storformatet. Det är trä, plåt, plast med mera så vi måste ha en allsidig maskin.

Gillar komplicerade jobb

Passet screen har sju anställda och samarbetar nästan uteslutande som underleverantör till andra offset- och digitaltryckerier och profilföretag på olika håll i Sverige. De viker inte undan för mer komplicerade jobb och specialtryck. Det är snarare tvärtom:
– Vi är problemlösare och leveranssäkra. Vi löser det mesta, speciellt om man tittar på screentrycket. Vi kan göra udda jobb och där är vi starka. Med en blivande kund så är det ytterst sällan vi inte får jobben. Vi är inte billigast men vi är leveranssäkra och har bra personal.
– Det ger synergier för oss att ha både screen och digital storformat. Vi kan välja vart det är bäst att lägga produktionen. Eller så samarbetar vi.

Två screentryckslinjer finns i tryckeriet. Foto: Claes Nordström

Screentrycket som avser plantryck har tuffat på som vanligt under corona. Det digitala storformatstrycket tappade till en början men har återhämtat sig. Minskningen kom i textilproduktionen med cirka 50 procent, enligt Bengt.

Börjar närma sig

Plantrycket står i dag för 45 procent av omsättningen. Digitala trycket för närvarande lägre, 35 procent. Men ett normalår är försäljningen numera i nivå med med screentrycket.

Så Anders börjar närma sig?

– Jodå, han har faktiskt slagit mig några år också, säger Bengt och skrattar.

– Han håller på att ta över. Om inte coronan hade kommit så hade han helt klart piskat mig. Då hade jag inte haft en chans.

Denna prisvinnande whiskyförpackning har Göteborgstryckeriet tryckt i samarbete med Passet Screen. Foto: Claes Nordström

Räddningen när textiltrycket dalade under corona var att kunder i behov av tryckta e-handelslådor ökade. Screentrycket har fortsatt stora fördelar, enligt Bengt Pettersson. Det går fort med tekniken när det gäller enfärgstryck och man får en bra och noggrann täckförmåga och kantskärpa. Det rimmar också bra med dagens e-handelslådor som ofta har ett enkelt och stilrent utseende med en eller två färger.

– Plantrycket har svängt om mycket för vår del. Vi trycker mycket förpackningar och e-handelslådor. Där har vi fått in väldigt många nya kunder.

Wellpapparken trycks och skickas sedan vidare för stansning hos tryckerikunderna. För närvarande är det mycket svart kartong som trycks.

– Vi har väldigt mycket att göra och det har nästan varit lite hysteri bland kunderna. Näthandeln ökar och det vi ser, som också är en styrka för screen, är att upplagorna minskar litegrann. Där kommer vi in.

– Vi ser en ökning med upplagor från 100 upp till 500 specialkartonger och där är vi jättestarka med screentrycket.

Slog vad med tillverkare

I investeringsrundan för fyra år sedan slog de även till på en ny screenlinje, Sakurai, genom företagets huvudsakliga leverantör Marabu som länge har stått till hands med färg och maskiner.

Hur vågade ni satsa på en screenlinje?

– Det går hur bra som helst. Man kan säga såhär, en vadslagning mellan mig och Europachefen på Sakurai låg bakom det köpet. Jag sa, kan du lösa så att maskinen kan trycka den här produkten så köper jag screenlinjen direkt. Han tog med sig frågan till London, började provtrycka med maskinen och lyckades till slut få ordning på det till sist. Då köpte jag den, säger Bengt.

Maskinen gjorde att de kunde öka produktionshastigheten med 200 procent per dag.

– Den investeringen är vi väldigt nöjda med.

– Faktum är att teknikern som installerade Sakurai-linjen bra hade gjort det hos transfertryckerier innan och inte ute hos ett ”vanligt”screentryckeri. Så det var speciellt.

Framåt finns tankar på att göra det lättare för kunderna.

– Jag tror det blir viktigt att underlätta för våra kunder med att digitalisera orderhanteringen. Även fast det mesta i dag görs på mejl så tror jag att det är där vi måste lägga lite krut, säger Anders.

Tanken har slagit Bengt att börja trappa ner och i samband med corona gjorde han ett försök att gå ner i arbetstid.

– Det funkade inte. Jag trivs ju här. Jag jobbar lite färre timmar nu. Men jag blir kvar. Det är nog så det kommer att fortgå. Om jag har hälsan så blir det ett bra tag till.

Ett urval av produkter som har tryckts hos Passet Screen. Förpackningslådor för e-handeln har ökat på senare år. Foto: Claes Nordström

En generationsväxling i företaget längre fram är dock inte uteslutet och kommer att ske successivt.

– Vad har du för val, flikar Bengt skrattande in innan Anders hinner svara:

– Ja, det är ju detta jag har fastnat för nu och det finns alltid mer att lära sig. Textilscreen och storformat kan jag, men det är plantrycket som är unikt för oss och som jag vill utveckla min kunskap inom. Då storformat utvecklades så bra de senaste åren har det inte riktigt funnits någon tid till det. Vi får se hur jag löser det, kanske får dygnet fler timmar framöver, haha.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *