Förenkla arbetet med hållbarhet

Sophie Åhsberg, innehållsansvarig hos Grafiska Företagen. Foto: Skärmdump

Alla vill arbeta med hållbarhet, men hur gör vi? Det finns både en snabbstart på några sidor och mjukvara som hjälper till med att arbeta systematiskt. Det var budskapet när Grafiska Företagen den 21 september höll seminarium om Agenda 2030. Snabbstarten kan fritt laddas ner från organisationens hemsida.

Agenda 2030 handlar om 17 mål som FN ställt upp för att världen ska bli hållbar. Det handlar om allt från jämställdhet till minskade utsläpp. Allt fler stora företag har kommit en bit på vägen och nu riktas blickarna alltmer mot att mindre och mellanstora företag också ska ha ett Agenda 2030 arbete.

Hur komma igång?

Hur gör man då för att komma igång? En väldigt bra väg är att utgå från den guide som Grafiska Företagen lagt på sin hemsida. Och för den som inte redan är medlem i den organisationen, kan det nu vara ett väldigt bra tillfälle att göra något åt den saken, för det blir allt svårare att driva företag utan stöd från en större organisation.

Desiree Erlingsson är vd för etikettföretaget Skanem i skånska Skurup. Hon berättade att de redan 2013 började ett arbete för att reducera utsläppen från etikettproduktionen.

– Man måste inte fokusera på 17 mål. Man kan plocka de som känns mest relevanta. Sedan är det viktigt att sätta mål och att mäta så att utvecklingen går åt rätt håll.

Desiree Erlingsson konstaterar att många företag inte vet hur de ska ta sig fram till de mål som ställts upp. Men de börjar arbeta med de delar som de lätt kan göra något åt och sedan funderar man vidare på hur man ska lösa resten.

 

Desiree Erlingsson, vd för etikettföretaget Skanem. Foto: Skärmdump

Använder system

På Skanem använder de ett system där de stoppar in siffror och ser ett resultat. Det handlar om allt från hur personalen tar sig till arbetet, hur resorna i arbetet utförs, vilken elektricitet som används och hur varor transporteras.

– Vi har också involverat våra säljare. Vad är det för förpackning. Vad kan vi sätta för etikett på den, så att produkten blir hållbar i slutändan?

Sophie Åhsberg och Ravindra Parasnis på Grafiska Företagen lyfter speciellt fram Mål 12 och 13:

 

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Skärmdump

Miljö- och hållbarhetsarbete har länge varit en självklarhet för företag inom grafisk bransch. Det krävs av kunder och medarbetare i allt högre utsträckning, och är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig. Grafiska företag arbetar aktivt med till exempel miljöcertifieringar, effektiviseringar, återvinning och klimatkompensation. Detta arbete kan i många fall kopplas till Agenda 2030, exempelvis till Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion samt Mål 13 – Bekämpa klimatförändringarna.

­Enligt Grafiska Företagen kan Agenda 2030 användas av företag för att lättare möta kundkrav och kommunicera hållbarhetsarbetet. Företag gör säkert redan många hållbara val, vissa kanske man  inte ens tänker på. Som medlem i Grafiska Företagen finns till exempel kollektivavtal, vilket bidrar till Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *