Digital lösning för relieftryck på glas

PUBLICERAD: 28 september 2021
UPPDATERAD: 28 september
Marabu och Koenig & Bauer har tagit fram en inkjet-baserad lösning för tryck på glasprodukter. Foto: Pressbild

Att tillverka glasprodukter med reliefdekorationer kräver vanligtvis en form med det specifika reliefmönstret. För att lösa detta problem har Marabu och Koenig & Bauer samarbetat om en inkjet-baserad lösning som erbjuder tillverkare av glasprodukter ett alternativ till traditionella tekniker.

Exklusiva flaskor för öl, vin och sprit, men även för parfym- och skönhetsprodukter är en växande marknad. Det är denna efterfrågan som är bakgrunden till samarbetet mellan de två företagen.

Marabu och Koenig & Bauer har utvecklat en inkjet-lösning som möjliggör direktutskrift av enskilda glasprodukter, från engångsartiklar till industriell produktion.

Skarpare konturer

Systemet är baserat på Koenig & Bauer Kammann K15- och K20-familj. Det är möjligt att skriva ut på stora ytor, även med färger som ofta krävs för märkeslogotyper och för att ge starka visuella effekter.

Alla steg i utskriftsprocessen är integrerade i K15- och K20 -systemen. Servomotorer används för att exakt placera och flytta objektet som ska skrivas ut och skrivarenheten. Detta gör det möjligt att dekorera alla typer av glasprodukter. Metoden ger också skarpare konturer än vid konventionell formtillverkning.

Lacken har utvecklats i nära samarbete mellan Koenig & Bauer och Marabu för att säkerställa att den är skräddarsydd för tryckprocessen. Marabus nya lack är utformad speciellt för digital tryckning av reliefdekorationer, särskilt på glasunderlag.

Klarar disk i maskin

Metoden gör det möjligt att producera sofistikerade mönster på glasföremål, till exempel parfymflaskor, dricksglas och dricksflaskor. Antalet lager kan varieras beroende på kundspecifika behov. Tekniken eliminerar helt behovet av särskilda formar.

Resultaten uppfyller de krav som ställs för att klara av disk i maskin: 500 omgångar i en industridiskmaskin och 50 omgångar i en diskmaskin för hushåll. Färgen är också återvinningsbar; trycket oxiderar helt utan rester när glasunderlaget smälts för återvinning.

Text: Søren Winsløw

Översättning: Anja Degerholm

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922