Det händer på Sign&Print-mässan i Oslo

PUBLICERAD: 18 oktober 2021
UPPDATERAD: 18 oktober
Mässan för hela den grafiska branschen hålls på X Meeting Point, Hellerudsletta: Foto: Pressbild

Sign, Print & Promotion, 20–21 oktober, närmar sig med stormsteg. Fler än 1 000 besökare väntas komma till mässan för att inspireras, göra affärer och se över hundra produktnyheter, varav några är världspremiärer. Vi ger dig en inblick i ett urval av det som händer på mässan.

Eventarenan X Meeting Point kommer under dagarna 20–21 oktober att vara platsen för alla som arbetar med kommunikation och synlighet. En grafisk branschmässa som inbjuder till nätverkande, mingel och möjligheter att göra affärer på mässgolvet bland all maskinutrustning och alla produkter. Att anmäla sig till mässan är gratis för besökare.

Laddat med utställare

Alla de viktigaste leverantörerna inom digitalt produktionstryck, med lösningar för nästan alla ändamål, finns på plats i utställningshallen. Oavsett om det handlar om stora eller små format, papper, förpackningar, folier, textilier eller andra printbara prylar så presenteras lösningar inom det mesta – även digitala programvarulösningar.

De senaste nyheterna inom skyltproduktion och visuell kommunikation – bannergrafik, mindre och större väggskyltar, car wrapping och upplysta skyltar visas upp på mässan. Promotion är ett annat fokusområde. Det är till exempel produkter som t-shirtar, lock, pennor och plastflaskor och andra kreativa produkter som är viktiga för att skapa en identitet på arbetsplatser och för att marknadsföra sig utåt som företag.

Norges bästa bilfolierare ska koras under mässan. Foto: Pressbild

Mässan lockar också många car wrapping-entusiaster. Under de två mässdagarna ska en norsk mästare i car wrapping koras. Vinnaren får motta ett stipendium på 8 000 kronor som täcker resa och hotell för att delta i World Finals i Berlin, 31 maj 2022. Det är kostnadsfritt att delta och tävla.

Janne Høgshøj, grafisk designer på Danish Connection. Foto: Pressbild
En inspirerande utställning

Vid cafédelen och den kreativa scenen arrangeras en stor trycksaksutställning av Danish Connection. Utställningen består av kreativa papperskvaliteter från pappersdesigners och små och stora trycksaker från  skickliga grafiska formgivare, tryckerier och papperstillverkare.

Talare på kreativ scen

Under mässans två dagar rullar också ett inspirerande och kunskapsbyggande seminarieprogram.

X Meeting Point, Hellerudsletta, är beläget mitt emellan flygplatsen Gardermoen och Oslo centrum. För alla som besöker mässan krävs att de uppvisar ett giltigt covidpass eller ett nyligen negativt covidtest.

Läs vidare

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.

hunkeler-i-d

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.

DSC_8105

Flygande start för Epsons etikettsatsning

Epson har tillverkat etikettpressar i över ett decennium, men i Norden har företagets fokus varit mer på traditionellt tryck. Tills nu. För ungefär ett år sedan gjordes en etikettsatsning även här i norr.

Epson-1-1024x683

Vinnarna i Packnorth Award 2024 prisas

11 glada pristagare kunde hämta hem ära, diplom, champagne och blommor.

IMGL5166

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong