Det händer på Sign&Print-mässan i Oslo

Mässan för hela den grafiska branschen hålls på X Meeting Point, Hellerudsletta: Foto: Pressbild

Sign, Print & Promotion, 20–21 oktober, närmar sig med stormsteg. Fler än 1 000 besökare väntas komma till mässan för att inspireras, göra affärer och se över hundra produktnyheter, varav några är världspremiärer. Vi ger dig en inblick i ett urval av det som händer på mässan.

Eventarenan X Meeting Point kommer under dagarna 20–21 oktober att vara platsen för alla som arbetar med kommunikation och synlighet. En grafisk branschmässa som inbjuder till nätverkande, mingel och möjligheter att göra affärer på mässgolvet bland all maskinutrustning och alla produkter. Att anmäla sig till mässan är gratis för besökare.

Laddat med utställare

Alla de viktigaste leverantörerna inom digitalt produktionstryck, med lösningar för nästan alla ändamål, finns på plats i utställningshallen. Oavsett om det handlar om stora eller små format, papper, förpackningar, folier, textilier eller andra printbara prylar så presenteras lösningar inom det mesta – även digitala programvarulösningar.

De senaste nyheterna inom skyltproduktion och visuell kommunikation – bannergrafik, mindre och större väggskyltar, car wrapping och upplysta skyltar visas upp på mässan. Promotion är ett annat fokusområde. Det är till exempel produkter som t-shirtar, lock, pennor och plastflaskor och andra kreativa produkter som är viktiga för att skapa en identitet på arbetsplatser och för att marknadsföra sig utåt som företag.

Norges bästa bilfolierare ska koras under mässan. Foto: Pressbild

Mässan lockar också många car wrapping-entusiaster. Under de två mässdagarna ska en norsk mästare i car wrapping koras. Vinnaren får motta ett stipendium på 8 000 kronor som täcker resa och hotell för att delta i World Finals i Berlin, 31 maj 2022. Det är kostnadsfritt att delta och tävla.

Janne Høgshøj, grafisk designer på Danish Connection. Foto: Pressbild

En inspirerande utställning

Vid cafédelen och den kreativa scenen arrangeras en stor trycksaksutställning av Danish Connection. Utställningen består av kreativa papperskvaliteter från pappersdesigners och små och stora trycksaker från  skickliga grafiska formgivare, tryckerier och papperstillverkare.

Talare på kreativ scen

Under mässans två dagar rullar också ett inspirerande och kunskapsbyggande seminarieprogram.

X Meeting Point, Hellerudsletta, är beläget mitt emellan flygplatsen Gardermoen och Oslo centrum. För alla som besöker mässan krävs att de uppvisar ett giltigt covidpass eller ett nyligen negativt covidtest.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: