Smidigare produktion för Lyckseletryckeri

 

Hela gänget hos Screen & Reklam. Från vänster: Lars Brännlund, Annie Lidberg, Ingela Johansson, Isak Njajta, Tobias Redig och Lars-Åke Linder. Foto: Pressbild

Produktmärkning och skyltar i aluminium till industrin har fått ett uppsving hos Screen & Reklam i Lycksele. Det har bäddat för en satsning på nya maskiner – en planprinter, ett skärbord och en lasergravyrmaskin. Produktionen är ännu i sin linda men Lars-Åke Linder ser redan att de har fått en mer effektiv och smidigare produktion.

I Lycksele finns Screen och Reklam. Företaget har sex anställda, gör det mesta i tryckväg och erbjuder även installation och montage. De har också en butiksdel där de säljer profilkläder från flera agenturer. Lars-Åke Linder som driver företaget har gått den långa vägen i den grafiska branschen. Han var lärling i tre år för att bli yrkesutbildad grafiker, offsettryckare fram till 1988 och valde sedan att starta eget bolag med sin dåvarande fru för att hjälpa företag med grafisk utbildning. Med pengarna Lars-Åke tjänade ihop under de åren startade han upp tryckeriet Screen och Reklam.

Företaget ombildades till ett aktiebolag i samband med att 1990-talet tog vid. Lars-Åke Linder säger att de har ökat försäljningen de senaste åren, mycket på grund av att de valde att satsa på produktmärkning och skyltning till större industriföretag.

– I dagsläget så är det mycket till våra träindustrier. Vi har bland annat tre stora tillverkare av arbetsbodar här i Lycksele som vi supporterar med all skyltning och det som hör till.

Tre nya maskiner

Den ökande efterfrågan gjorde att de bestämde sig för att förnya maskinparken. I investeringsrundan blev det en flatbäddsprinter, ett skärbord och en lasergravyrmaskin som alla levererades av Signcom.

– Den satsningen var så pass stor att vi vågade investera. Vi började nå taket i vår produktion och för att få lite höjd och andrum så blev vi tvungna att köpa på oss lite bättre och större maskiner.

För att göra skyltar i olika storlekar har de nu en flatbäddsprinter från Mimaki som skriver ut med CMYK plus vitt och lack. Maskinen är både lätthanterlig och snabb, enligt Lars-Åke.

– Den är miljömässigt anpassad eftersom det är en led uv-skrivare. Den avger inte så mycket värme och vi kan ha den i en väl ventilerad industrimiljö, säger han och tillägger att de har som ledstjärna att ha ett miljötänk produktionen. Det hade de redan på tiden när de använde vattenbaserade färger i screentrycket.

Effekthöjande tryckmöjligheter

Att kunna skriva ut med vitt och lack är också ett plus med printern.

– Den har en förmåga att kunna partiellacka för att göra effekthöjande detaljer i skyltproduktionen. Man kan till exempel lägga en klarlack på en rubrik vilket gör att man helt enkelt får en helt annan nyttograd och kan skapa unika produkter.

2006 flyttade företaget in i nya rymliga lokaler. Nu börjar det bli trångt när tre nya maskiner från Signcom kommit på plats. Foto: Pressbild

När Sign&Print ringer upp säger Lars-Åke att de för stunden kör ett jobb med 3 500 skyltar.

– Det går åt ungefär 3,5 ton aluminium till det. Det är stort.

Den stora vinsten med planprintern är att den kan producera snabbare. Lars-Åke Linder säger att steget de har tagit, att gå från en rullprinter till en planprinter, gör att ett arbetsmoment försvinner helt. Nu behöver de inte längre printa på en folie för att sedan montera den på plåten.

Annie Lidberg trycker t-tröjor i en ny transferpress, även den från Signcom. Foto: Pressbild

– Nu lägger vi in en plåt direkt i Mimakin och printar direkt på plåten. Vi har mindre materialinköp och kan helt enkelt producera fler kvadratmeter i timmen.

Skärning med automatik

För att skära, biga och fräsa har företaget installerat ett Aristo-bord. Modellnamnet är Aristo TL1625. Det är 1,6 x 2,5 meter stort och utrustat med frässpindel och skärhuvud Multihead IV.

– Det är en tysk kvalitetsmaskin och så har vi dessutom service nära i och med att vi har jobbat med Signcom i många år. Vi känner ett visst behov av att ha en närhet till deras know how och service.

Skärningen var tidigare till stor del manuell. Att till exempel printa ut hundra dekaler och skära ner dem går betydligt snabbare med det nya Aristo-bordet.

– Att ha ett automatiskt skärbord och rigga ett jobb där en kameralins söker rätt på passmärkena är enklare på många sätt. Det blir korrekt och går mycket fortare.

Lasergravyr för märkning

De har också köpt in en Epilog-lasergravyrmaskin för märkning av allt från idrottspriser, elcentraler till produkter inom VVS. Inköpet handlar om den amerikanska tillverkarens instegsmodell Epilog Zing 24 30W som ändå är fullt kapabel till att vara en produktionsmaskin. För att rena luften och ta hand om rök och gaser som bildas i produktionsprocessen står lasern på filterenheten Bofa AD Base Z24 från den brittiska tillverkaren Bofa International. Ett företag specialiserat på luftrengöring.

Isak Njajta vid den senaste maskinen de köpt från Signcom – lasergravyrmaskinen Epilog-laser. Foto: Pressbild

– Vi har kvar vår gamla Roland DG-fräs också för att göra skyltar. Men lasern är så mycket snabbare. Vi köpte den helt enkelt för att vi skulle få ökad kapacitet. Den gör också att vi kan gå in på nya områden, till exempel att blästra glas och metall. Den är gångbar på ett annat sätt än fräsen. Vi har inte haft den så länge men vi börjar att se användningsmöjligheterna.

”Smidigare än vad vi trodde”

Som helhet blir betyget gott för den nya maskinuppsättningen som de har producerat med i några veckor:

– De motsvarar våra förväntningar och lite till. Det har varit intressant och glädjande att se den ökade produktionshastigheten och handhavandet – hur vi hanterar det här. Det var smidigare än vad vi trodde från början, säger Lars-Åke Linder och fortsätter:

– Jag ser med tillförsikt på det här och jag tror att vi kommer att kunna bredda vår verksamhet. Våra produkter kommer att bli fler och vi kommer att kunna ta oss an större jobb.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: