Smidigare produktion för Lyckseletryckeri

PUBLICERAD: 27 oktober 2021
UPPDATERAD: 27 oktober

 

Hela gänget hos Screen & Reklam. Från vänster: Lars Brännlund, Annie Lidberg, Ingela Johansson, Isak Njajta, Tobias Redig och Lars-Åke Linder. Foto: Pressbild

Produktmärkning och skyltar i aluminium till industrin har fått ett uppsving hos Screen & Reklam i Lycksele. Det har bäddat för en satsning på nya maskiner – en planprinter, ett skärbord och en lasergravyrmaskin. Produktionen är ännu i sin linda men Lars-Åke Linder ser redan att de har fått en mer effektiv och smidigare produktion.

I Lycksele finns Screen och Reklam. Företaget har sex anställda, gör det mesta i tryckväg och erbjuder även installation och montage. De har också en butiksdel där de säljer profilkläder från flera agenturer. Lars-Åke Linder som driver företaget har gått den långa vägen i den grafiska branschen. Han var lärling i tre år för att bli yrkesutbildad grafiker, offsettryckare fram till 1988 och valde sedan att starta eget bolag med sin dåvarande fru för att hjälpa företag med grafisk utbildning. Med pengarna Lars-Åke tjänade ihop under de åren startade han upp tryckeriet Screen och Reklam.

Företaget ombildades till ett aktiebolag i samband med att 1990-talet tog vid. Lars-Åke Linder säger att de har ökat försäljningen de senaste åren, mycket på grund av att de valde att satsa på produktmärkning och skyltning till större industriföretag.

– I dagsläget så är det mycket till våra träindustrier. Vi har bland annat tre stora tillverkare av arbetsbodar här i Lycksele som vi supporterar med all skyltning och det som hör till.

Tre nya maskiner

Den ökande efterfrågan gjorde att de bestämde sig för att förnya maskinparken. I investeringsrundan blev det en flatbäddsprinter, ett skärbord och en lasergravyrmaskin som alla levererades av Signcom.

– Den satsningen var så pass stor att vi vågade investera. Vi började nå taket i vår produktion och för att få lite höjd och andrum så blev vi tvungna att köpa på oss lite bättre och större maskiner.

För att göra skyltar i olika storlekar har de nu en flatbäddsprinter från Mimaki som skriver ut med CMYK plus vitt och lack. Maskinen är både lätthanterlig och snabb, enligt Lars-Åke.

– Den är miljömässigt anpassad eftersom det är en led uv-skrivare. Den avger inte så mycket värme och vi kan ha den i en väl ventilerad industrimiljö, säger han och tillägger att de har som ledstjärna att ha ett miljötänk produktionen. Det hade de redan på tiden när de använde vattenbaserade färger i screentrycket.

Effekthöjande tryckmöjligheter

Att kunna skriva ut med vitt och lack är också ett plus med printern.

– Den har en förmåga att kunna partiellacka för att göra effekthöjande detaljer i skyltproduktionen. Man kan till exempel lägga en klarlack på en rubrik vilket gör att man helt enkelt får en helt annan nyttograd och kan skapa unika produkter.

2006 flyttade företaget in i nya rymliga lokaler. Nu börjar det bli trångt när tre nya maskiner från Signcom kommit på plats. Foto: Pressbild

När Sign&Print ringer upp säger Lars-Åke att de för stunden kör ett jobb med 3 500 skyltar.

– Det går åt ungefär 3,5 ton aluminium till det. Det är stort.

Den stora vinsten med planprintern är att den kan producera snabbare. Lars-Åke Linder säger att steget de har tagit, att gå från en rullprinter till en planprinter, gör att ett arbetsmoment försvinner helt. Nu behöver de inte längre printa på en folie för att sedan montera den på plåten.

Annie Lidberg trycker t-tröjor i en ny transferpress, även den från Signcom. Foto: Pressbild

– Nu lägger vi in en plåt direkt i Mimakin och printar direkt på plåten. Vi har mindre materialinköp och kan helt enkelt producera fler kvadratmeter i timmen.

Skärning med automatik

För att skära, biga och fräsa har företaget installerat ett Aristo-bord. Modellnamnet är Aristo TL1625. Det är 1,6 x 2,5 meter stort och utrustat med frässpindel och skärhuvud Multihead IV.

– Det är en tysk kvalitetsmaskin och så har vi dessutom service nära i och med att vi har jobbat med Signcom i många år. Vi känner ett visst behov av att ha en närhet till deras know how och service.

Skärningen var tidigare till stor del manuell. Att till exempel printa ut hundra dekaler och skära ner dem går betydligt snabbare med det nya Aristo-bordet.

– Att ha ett automatiskt skärbord och rigga ett jobb där en kameralins söker rätt på passmärkena är enklare på många sätt. Det blir korrekt och går mycket fortare.

Lasergravyr för märkning

De har också köpt in en Epilog-lasergravyrmaskin för märkning av allt från idrottspriser, elcentraler till produkter inom VVS. Inköpet handlar om den amerikanska tillverkarens instegsmodell Epilog Zing 24 30W som ändå är fullt kapabel till att vara en produktionsmaskin. För att rena luften och ta hand om rök och gaser som bildas i produktionsprocessen står lasern på filterenheten Bofa AD Base Z24 från den brittiska tillverkaren Bofa International. Ett företag specialiserat på luftrengöring.

Isak Njajta vid den senaste maskinen de köpt från Signcom – lasergravyrmaskinen Epilog-laser. Foto: Pressbild

– Vi har kvar vår gamla Roland DG-fräs också för att göra skyltar. Men lasern är så mycket snabbare. Vi köpte den helt enkelt för att vi skulle få ökad kapacitet. Den gör också att vi kan gå in på nya områden, till exempel att blästra glas och metall. Den är gångbar på ett annat sätt än fräsen. Vi har inte haft den så länge men vi börjar att se användningsmöjligheterna.

”Smidigare än vad vi trodde”

Som helhet blir betyget gott för den nya maskinuppsättningen som de har producerat med i några veckor:

– De motsvarar våra förväntningar och lite till. Det har varit intressant och glädjande att se den ökade produktionshastigheten och handhavandet – hur vi hanterar det här. Det var smidigare än vad vi trodde från början, säger Lars-Åke Linder och fortsätter:

– Jag ser med tillförsikt på det här och jag tror att vi kommer att kunna bredda vår verksamhet. Våra produkter kommer att bli fler och vi kommer att kunna ta oss an större jobb.

Läs vidare

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1