System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.
Orsaken till att Cloudlab hittat hit är att VBS (Visual Business Systems) börjat sälja programvaran. VBS började tidigt arbeta med personaliserade, skräddarsydda trycksaker – ofta med roliga bilder som visade mottagarens namn på olika sätt. Sedan har VBS fördjupat erbjudandet med grafiska e-handelssystem och nu har de blivit återförsäljare av Cloudlab i Skandinavien.
– Vi hade planerat en storslagen premiär på Drupa i fjol. Men vi har i stället fått möta våra kunder via Teams, berättar Anders Eriksson på VBS. Men det har gått bra. Vi har sålt ett flertal system till kunder som vi enbart träffat digitalt. Det har givetvis också sparat mycket tid både för oss och kunderna när vi kunnat mötas så här.
Något Anders Eriksson speciellt lyfter fram är Cloudlabs affärsmodell.
– Ofta börjar kunden med en mindre lösning och köper sedan till moduler. Varje gång en ny modul köps så brukar den årliga serviceavgiften öka, som är 20 procent av köpet. Cloudlab väljer här att i stället bara ta serviceavgift på den ursprungliga investeringen.
Färdiga API:er
En klassisk utmaning för grafiska e-handelssystem har varit att de inte är kompatibla med svenska ekonomisystem som exempelvis Pyramid och Visma. Kopplingarna har varit dyra och komplicerade att få till.
– En stor styrka är att det finns färdiga API:er som gör integrationsarbetet enklare och ger en snabb integration med hjälp av Adobe Magentos open source lösning som systemet bygger på, säger Anders Eriksson.
Premiär på mässa
Även om VBS hunnit prata med en del företag, så räknar de ändå med att den stora premiären blir under mässan Sign&Print Scandinavia, den 8-10 februari.
– Efter det ska vi gasa på lite mer. På grund av pandemin har vi fått börja lugnt. Trots det har vi snart tio installationer i Norden. Det handlar både om stängda och öppna shoppar.
– Jag är mycket förväntansfull på att även träffa användare inom förpackning. Jag tror att förpackning är vår stora styrka. Finns många som kan broschyrer, visitkort och liknande. Men att ha hundratals olika boxar som en slutanvändare kan storleksförändra, personalisera och jobba vidare med, det är unikt.
Webbinarium planeras
Den 18 januari kommer ett webbinarium speciellt om hur man bygger e-handel för förpackningar med Cloudlabs program. Mer info kommer. Och sedan finns det som sagt med på Sign & Print Scandinavia den 8-10 februari på Kistamässan.