De möter kunder med nyhet inom rulloffset

PUBLICERAD: 4 januari 2022
UPPDATERAD: 4 januari

 

Befintliga kunder köper mer, enligt Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri. Foto: Privat

Nilssons tryckeri har gått som tåget sedan i höstas med försäljningsrekord månad efter månad. På Sign&Print Scandinavia-mässan tar de tillfället i akt att prata med nya och befintliga kunder, bland annat om sin senaste maskininvestering.

Nilssons tryckeri ligger i Bjärnum, en liten ort norr om Hässleholm. Under slutet av 2020 såg tryckeriet som så många andra fram emot att det skulle bli ordning på torpet igen efter alla svajiga månader med corona. Men det var först i maj/juni i fjol det tog fart igen och under hösten har de gått urstarkt.

– Jag kan säga att hösten har varit all time high. I genomsnitt har vi omsatt fyra miljoner i månaden från augusti till nu. Det innebär rätt mycket mer än vad vi har varit vana vid. Vi har legat på i genomsnitt tre miljoner, säger han och förklarar att de hade ”mycket grejer på gång” under 2021 men det var först under hösten som bitarna föll på plats av olika orsaker, säger Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri.

Kunder vill ha mer

Företagets kunder är till 90 procent andra tryckerier och trycksaksköpare, så kallade brokers. Anders förklarar den ökade försäljningen med att befintliga kunder köper mer.

– Det är inte så att vi har börjat göra massa nya grejer utan det är snarare så att vi fått mer att göra från samma kunder vi har haft innan, men även från nya kunder. Men det är samma typ av produkter – blanketter, block och helt vanliga trycksaker. Många av våra kunder har bestämt sig för att lägga ut det till oss, att inte göra det själva längre. Man har gjort det i småupplagor innan och så har man anlitat oss när det handlar om större. Nu tänker de om, att de inte gör dem alls.

Tio färgverk

I februari installerar företaget en rulloffsetpress. En begagnad Müller Martini med tio färgverk som leveras från Tyskland.

– Det är en riktigt bra maskin.

Företaget går på högvarv och ökar nu tryckkapaciteten med ytterligare en rulloffsetpress. Foto: Privat

– De som vet något om de bitarna vi håller på med kommer nog att höja på ögonbrynen. En så bra maskin har vi aldrig haft tidigare. Den gör att vi kan ta på oss mer högkvalifikativa jobb än tidigare, säger han och tillägger att investeringen även gör dem mindre sårbara, exempelvis om åttafärgspressen de har i dag skulle börja krångla.

Träffa befintliga kunder

Nilssons tryckeri är en återkommande utställare på Sign&Print Scandinavia. Anders Jacobsson ser ett stort värde i att återigen kunna delta på mässan efter många månader med färre fysiska möten.

– Mina förväntningar är att vi får lov att träffa många. För oss är det egentligen viktigast att vara där för att träffa befintliga kunder och få prata lite med dem. Det har ju inte varit så lätt att träffas, så det är det vi hoppas på.

 

Läs vidare

Ambitiösa planer för klassiska tryckpressar

Tack vare ett stort kontaktnät och donationer har Grafikverkstan Godsmagasinet klassisk utrustning av hög kvalitet som går att hyra. Nu planeras en storsatsning för att utveckla verksamheten i Bergslagen och ge utrustningen mer utrymme.
Grafikverkstaden

Bonnier lägger ner ännu ett tidningstryckeri

Bonnier news bold printing lägger ner ett av sina två tryckerier i Malmö. Anledningen är nergången i print.
Bold-printing-Malmö

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Storaffär: Åtta45 köper flera nya Canon-pressar

Åtta45 genomför stora investeringar i både nya digitala toner- och inkjet-pressar från Canon. Bolaget räknar med att satsningarna kommer ge betydande konkurrensfördelar.
åtta45-webb

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland